Elk verhaal heeft twee kanten
Naast gevestigde schrijversduo's gebeurt het ook wel eens dat gelegenheidspartners de handen in elkaar slaan. Tess Gerritsen en Gary Braver bundelden hun thrillerkrachten met De studente als resultaat. Els Franci-Ekeler zorgde voor de Nederlandse vertaling.
Gerritsen en Braver hebben geen lange aanloop nodig om hun verhaal te vertellen. Zoals studente Taryn Moore een doodsmak van de vijfde verdieping maakt, zo valt de lezer letterlijk het boek binnen. Als snel wordt duidelijk dat rechercheur Frankie Loomis veel in haar mars heeft. Ze trekt de theorie van zelfmoord in twijfel als blijkt dat de telefoon van het meisje nergens te vinden is.
Na die veelbelovende start gaat het verhaal eventjes op de rem. Via een terugblik maken we kennis met Taryn en de mensen om haar heen. De auteurs nemen even de tijd om de achtergrond van de personages duidelijk te krijgen. Dat zorgt misschien voor een sputterende start, maar het draagt er wel toe bij dat je daarna heel goed in de huid van de personages kan kruipen. En dat is wat Gerritsen en Braver vooral doen: de vraag die je het meest bezighoudt is niet wat er gebeurd is, maar wel hoe het zover is kunnen komen.
Door zowel te wisselen in tijd als in perspectief, wordt snel duidelijk dat elk verhaal twee kanten kent. Niemand is zo onschuldig als hij eruitziet en één verkeerde beslissing kan een wereld op zijn kop zetten. Telkens als het verhaal terugkeert naar het heden, lijkt dat op ontwaken uit een droom waar je heel diep in zat en waar je liefst meteen naar wil terugkeren. Want je weet dat het fout zal aflopen, maar toch wil je het allemaal zelf beleven.
Tess Gerritsen behoeft geen inleiding meer. Gary Braver, onder het Vlaamse en Nederlandse publiek misschien minder bekend, heeft ook al negen thrillers op zijn palmares. Zijn ervaring als assistent-professor Engels heeft hij in dit boek goed kunnen gebruiken. De klassieke verhalen van Aeneas en Dido, Romeo en Julia, Abélard en Héloïse en Medea vormen een rode draad doorheen het verhaal. Zelfs voor wie die klassiekers heel ver weg zitten, blijft het verhaal duidelijk te volgen, zonder dat je de indruk krijgt zelf een hoorcollege te volgen. Die originele insteek vormt zeker een meerwaarde.
De psychologische uitwerking van de personages, de subtiel opgebouwde spanning en de verrassende en vooral dramatische ontknoping doen zelf denken aan een Griekse tragedie. De studente is een verhaal met een dieselmotor: het heeft even tijd nodig om op gang te komen. Maar eens je goed in het zadel zit, ben je vertrokken voor een spannende rit.
Reageer op deze recensie