Meer dan 6,2 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Gezichten in de schaduw

Anna Husson 12 maart 2025 Hebban Team
In De gezichtslozen (2025) van schrijfster en filosofe Alicja Gescinska (1981) staat de reis van Mona, een kunstfotografe, naar Beiroet centraal. De stad, die zich bevindt op de rand van ontploffing door de voortdurende politieke en militaire spanningen tussen Hezbollah en de Israëlische strijdkrachten, vormt het decor voor een verhaal waarin de grens tussen persoonlijke en politieke conflicten vervaagt. Mona’s doel is een reportage te maken die de ziel van Beiroet en haar inwoners vastlegt—een ambitie die al snel leidt tot morele dilemma’s en confrontaties met haar eigen vooroordelen. Gedurende haar verblijf bouwt ze relaties op met diverse bewoners: Ruba en Juhaina, de Palestijnse Suhaila, de door het verleden getekende Basma, Jamal met zijn ReHope Center, en kok Amin, die de essentie van Libanon samenvat in een verfijnde tabouleh. Wat begint als een visuele zoektocht naar authenticiteit, evolueert naar een confronterende reflectie over de beperkingen van representatie en het perspectief van de fotograaf.

Ruba en Juhaina wijzen Mona erop dat haar fotografie te voorzichtig blijft, te weinig de rauwe realiteit van de situatie blootlegt. Suhaila confronteert haar met de manier waarop de Westerse wereld het Midden-Oosten vaak reduceert tot een verzameling eendimensionale verhalen en clichés. De valkuil van veralgemening en stereotypering dreigt de geportretteerden tot passieve slachtoffers te maken, waardoor Mona gedwongen wordt de grenzen van haar eigen perspectief en de ethische implicaties van haar werk te heroverwegen. Het is een moment van besef dat de vluchteling vaak wordt gereduceerd tot een ‘faceless’ collectief, zonder de mogelijkheid om als individu gezien te worden:

‘Geen twee verhalen waren hetzelfde; niet in het verleden, niet vandaag, en toch vielen al die mensen op de vlucht onder datzelfde verontmenselijkende, generieke containerbegrip van ‘vluchteling’, van zijn menselijke individualiteit ontdaan, altijd onzichtbaar. De vluchteling is dit, de vluchteling is dat, de vluchteling is altijd iets wat wij niet willen, nooit is hij zichzelf, een mens, zelden krijgt hij een gezicht. En zo, me al lezend verdiepend in hun lot, wist ik wat er in mij keerde; de opstandigheid boog de onmacht, die altijd verlammend is, om tot een idee. Opeens stond het me helder voor de geest wat ik bij mijn terugkeer zou doen: die mensen een gezicht geven. Een kwestie van hen te kunnen zien.’

Het verhaal behandelt tevens de confrontatie met je westerse identiteit in een onbekende omgeving als Beiroet: ‘In alle andere omstandigheden, en waarschijnlijk op alle andere dagen, had ik graag over mijn werk verteld, als de typische, westerse vrouw die ik toen was, zich eerst en vooral identificerend met haar job en zich daarbij niet zelden interessanter voordoend dan werkelijk het geval was.’ Mona’s reis naar Beiroet overstijgt de louter professionele of toeristische ervaring; het wordt een existentiële zoektocht naar authenticiteit. Ze probeert te achterhalen of ze eindelijk zichzelf kan worden, zonder verstrikt te raken in de talloze versies van haarzelf die ze in de loop der jaren heeft geconstrueerd.

Hoewel Mona’s innerlijke reis een centraal thema is, lijkt Gescinska haar aandacht vooral te richten op de actuele politieke en humanitaire situatie in het Midden-Oosten, met name de spanningen rondom de oorlog en het vluchtelingenprobleem. Dit voegt een onmiskenbare actualiteit toe aan het verhaal, maar hierdoor blijft er minder ruimte voor een diepgaande exploratie van Mona’s persoonlijke zoektocht naar authenticiteit.
Ook de andere personages krijgen weliswaar een stem, maar ze worden niet altijd met de nodige diepgang uitgewerkt. Het verhaal blijft daardoor soms aan de oppervlakte, wat het moeilijk maakt om de complexe menselijke dimensies van de personages volledig te doorgronden. Dit kan deels worden toegeschreven aan de vele personages die worden geïntroduceerd, elk met hun eigen verhaal en problemen. Het verhaal geeft soms de indruk dat we zoveel mogelijk 'gezichten' moeten zien, maar nooit echt raken waar zij mee worstelen.

Desondanks blijft De gezichtslozen een roman met een krachtige boodschap: dat we de mensen moeten zien wiens verhaal en gezicht vaak worden vergeten. Gescinska slaagt erin deze boodschap subtiel over te brengen, ondersteund door haar fraaie taalgebruik en zorgvuldige stijl. Hoewel de diepgang van de personages soms ontbreekt, blijft de roman een oproep tot empathie en bewustzijn voor degenen die in de schaduw van de geschiedenis staan. De sfeer en de literaire kracht versterken deze oproep en moedigen je aan om na te denken over de onvertelde verhalen van de mensen die vaak over het hoofd worden gezien.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anna Husson

Gesponsord

Als Jolenes helikopter crasht in Irak, moet ze terugkeren naar het huwelijk en gezin dat ze onder hoogspanning achterliet. Schrijf je nu in voor de Hebban Leesclub.

Beth leidt een gelukkig leven met haar man Frank op hun schapenboerderij, maar dan komt haar jeugdliefde Gabriel terug, met wie ze als zeventienjarige een intense zomer beleefde. Bekijk alle Boekenweektips.

Fayes vader bedreigt niet alleen haar, maar ook haar dierbaren en levenswerk, het bedrijf Revenge. Ze roept haar vriendinnen om zich heen om de ultieme wraak te plannen. Bekijk alle Boekenweektips.

In concentratiekamp Westerbork doet jonge moeder Catharina alles wat nodig is om haarzelf en haar zoon te laten overleven. Ze gaat als showgirl dansen in het beroemde kampcabaret. Bekijk alle Boekenweektips

Isabel woont alleen in het huis van haar overleden moeder, waar alles rustig voortkabbelt tot plotseling haar broer Louis met zijn nieuwe vriendin Eva voor de deur staat. Bekijk alle Boekenweektips

Een onweerstaanbare schelmenroman over Algot Olsson en een bonte verzameling mensen. Algot stort zich op de mooie en hopelijk lucratieve kunst van het distilleren van brandewijn. Bekijk alle Boekenweektips

Een jonge cartograaf vertrekt naar Amsterdam en tekent voor zijn grote liefde in zijn wereldkaart, vlak naast de evenaar, een 'nog onontdekt' eiland dat haar naam draagt. Bekijk alle Boekenweektips

Op een koude winteravond belandt de zeventigjarige Leah met haar auto in het water. Hoewel de kade al snel vol mensen staat, doet niemand iets. Tot grote frustratie van studente Mirjam. Bekijk alle Boekenweektips.

De meningsverschillen over hoe het tuincomplex bestuurd moet worden, kunnen elk moment weer oplaaien, maar de grootste dreiging komt van de kant van de gemeente. Bekijk alle Boekenweektips

Philip Dröge duikt in de curieuze geschiedenis van Nederlandstalig New York en New Jersey en doet dat op de fiets. Een boek dat reisgids, geschiedenisboek en road novel ineen is. Bekijk alle Boekenweektips

Taalwetenschapper Khalid Mourigh gaat de straat op en de scholen langs om straattaal, het gebruik van Engels en de meertaligheid van het Nederlands te onderzoeken. Bekijk alle Boekenweektips

Aan het begin van de Eindtijd valt de vrijdenkende engel Astoreth naar de aarde. Hij raakt verzeild in apocalyptische avonturen die hem van Amsterdam naar het Zweedse platteland voeren. Bekijk alle Boekenweektips

Een meisje en een vis denken beiden dat de ander gevangenzit en dus maken ze een wak, maar ze beseffen dat het beter is als ze blijven waar ze zijn. Bekijk alle Boekenweektips

Terwijl de ambitieuze Pierre groeit in zijn rol op de redactie van een tijdschrift, kelderen de abonneecijfers. Hoe lang moeten tradities en gewoontes in stand worden gehouden? Bekijk alle Boekenweektips.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog raken de levens van Luna en haar vader, de Joodse Rifka, de Indiase Chandar en Thiemen met elkaar verweven op een manier die zij niet voorzien. Bekijk alle Boekenweektips

Eliza had zes broers, maar alleen Krekel is nog over. Een bangerik, een huilebalk, een blok aan haar been, eigenlijk. Alles gaat mis, maar Eliza en Krekel blijven zoeken naar hun verdwenen broers. Bekijk alle Boekenweektips

Als de literaire bundel van zware crimineel Derek L. op het punt staat te verschijnen, mag hij tijdens zijn weekendverlof van de gevangenis aanwezig zijn op zijn eigen boekpresentatie. Bekijk alle Boekenweektips

In dit hartstochtelijke pamflet toont docent Karim Amghar aan hoe mbo'ers nog steeds te maken hebben met onderwaardering, terwijl ze onmisbaar zijn voor de samenleving. Bekijk alle Boekenweektips

Wanneer Hitler aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog Oostenrijk binnenvalt, moeten vijf hechte vrienden kleur bekennen. Kun je een ander ooit ten diepste kennen? Bekijk alle Boekenweektips

Iemand breekt in bij Simon en beweert dat ze beiden vastzitten op een alternatieve belevingsvakantie. Het is het begin van een aangrijpende speurtocht. Bekijk alle Boekenweektips.

Stine Jensen verkent hoe mediastormen kunnen ontstaan en hoe je filosofie kunt inzetten om ze te duiden. Bekijk alle Boekenweektips

Een kleurrijke groep outcasts raakt betrokken bij het mysterie van Salomé Abergel, de beroemde kunstenares die op het hoogtepunt van haar carrière plotseling verdwijnt. Bekijk alle Boekweektips

Als Hitler aan de macht komt, vluchten Eva en Itzhak naar het conservatieve Zeeland. Daar haalt het gevaar hen in en Eva zal moeten kiezen. Bekijk alle Boekenweektips.

In de persoonlijke verhalen van Rusland-correspondent Iris de Graaf lees je hoe het is om als jonge vrouw verslag te doen vanuit Moskou, in het land van haar grootmoeder. Bekijk alle Boekenweektips

Het is ronduit indrukwekkend wat we weten van onze moedertaal, wat we ermee kunnen, en hoe we dingen haarfijn aanvoelen. Bekijk alle Boekenweektips.

Sinds 2015 zit Astrid Holleeder ondergedoken, wat enorme impact heeft op haar leven en dat van haar familie. Ze vertelt over de dagelijkse routines, constante waakzaamheid en haar angst. Bekijk alle Boekenweektips