Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Als de ander ons met onszelf confronteert.

Anna Husson 19 december 2024 Hebban Recensent
In september 2023 verbleef schrijfster Annemarie de Gee in Brussel als writer in residence bij het literatuurhuis Passa Porta. Haar doel? Zichzelf confronteren met iets wat ze tot nu toe nooit had gedaan: écht onderzoeken hoe wij ons gedragen tegenover de grote aantallen mensen die vanuit andere continenten naar onze landen vluchten. Een directe confrontatie met het onbekende dus. Deze ervaring riep een gevoel van schaamte bij haar op: schaamte dat ze de harde werkelijkheid nooit eerder volledig tot zich had laten doordringen, en dit nu pas deed om er een verhaal over te schrijven.

Dat verhaal is haar nieuwe roman De gloed (2024). Het rustige leven van een vrouw, de verteller van het verhaal, en haar gezin wordt abrupt verstoord nadat een riviercruiseschip met vluchtelingen aanmeert op de Leeghwaterplas, recht tegenover hun huis. De komst van het schip brengt gevoelens van ongemak en onrust met zich mee in de keurig georganiseerde buitenwijk, waar alles voorspelbaar en overzichtelijk leek. Terwijl de vrouw probeert om te gaan met de nieuwe situatie, dringt de aanwezigheid van het schip steeds dieper door in haar dagelijkse leven en gedachten, waardoor ze gedwongen wordt eigen keuzes, vooroordelen en privileges onder ogen te zien.

‘Zij is de eerste in een lange generatielijn die het met minder zal moeten doen; minder zuurstof, minder bomen, minder ruimte, minder pensioen. En daarna haar zoon. En precies die schaarste dwingt haar te zijn wie ze is geworden, zoveel blikken bonen en toiletpapier in te slaan als nodig is. Het geloof in een goede afloop kan mensenlevens verwoesten, denkt ze. In één mensenleven kan tegenwoordig zoveel fout gaan. Er zal niets veranderen en tegelijkertijd is alles allang veranderd, het is verward, en wie zich niet snel aanpast zal worden overmeesterd.’

De verteller wordt constant beheerst door angst. In tegenstelling tot haar man en moeder, die medeleven tonen, voelt zij tegenover de vluchtelingen vooral haat, die lijkt voort te komen uit diepe angst voor het onbekende. Via haar dromen waarin Mark Rutte een opvallende rol speelt, wordt gaandeweg duidelijk dat haar afkeer weinig te maken heeft met de vluchtelingen – die maar zelden op de kade verschijnen –, maar eerder met haar eigen ongemak en onvrede over haar leven.

De Gee schetst met precisie een politiek-incorrect personage, en verkent daarmee de aanhoudende afstand tussen ons en de vluchtelingen – mensen die in werkelijkheid al ver van ons verwijderd zijn en in de roman niet dichterbij komen. En De Gee gaat verder: we kennen de vreemdeling niet, maar hoe goed kennen we onszelf? Het antwoord is even pijnlijk als teleurstellend: nauwelijks. De verteller kan zichzelf,balancerend tussen intelligentie en bekrompenheid, niet werkelijk begrijpen en schakelt moeiteloos tussen boosheid en onzekerheid.

Haar gedachten en gevoelens blijven voor haar ongrijpbaar en vaag, en dit geldt ook voor de mensen die haar dierbaar zijn. Haar moeder bijvoorbeeld brengt oude spullen naar de vluchtelingen. Is zij daarmee een toonbeeld van morele juistheid, of handelt ze uit egocentrisme, simpelweg omdat ze zich goed voelt over haar ‘goede daad’? En de man van de verteller? Hoewel hij stelt dat vluchtelingen recht hebben op een veilige plek, toont hij geen persoonlijke betrokkenheid. Hij creëert geen veilige plek voor de vluchtelingen, maar voor zichzelf. Voor hem staat er niets op het spel, terwijl hij vanuit een comfortabele positie zijn vrouw bekritiseert om haar oprechte geworstel.

Met complexe personages en tegenstrijdige gevoelens onthult De Gee niet alleen de afstand tussen ons en de ander, maar ook de kloof die in onszelf verborgen ligt. De toon is direct en toegankelijk. De koortsachtige dromen bieden een intrigerende afwisseling, zonder dat de auteur overmatig stijlfiguren inzet. Daarnaast voegt ze subtiele humor toe aan een anders zwaar beladen onderwerp. Kortom, De gloed is een gedurfd boek waarin De Gee de essentie krachtig neerzet, zodat we niet worden afgeleid door overbodige versieringen maar ons moeiteloos met het verhaal verbinden.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anna Husson

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur