Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een uniek verhaal over wanneer het verlangen naar erkenning uit de hand loopt.

Anna Husson 31 oktober 2024 Hebban Recensent
Als psycholoog is het ondenkbaar: een zelfmoord die rechtstreeks aan je therapie wordt gelinkt. Toch overkomt het Hans Barendregt, de hoofdpersoon en verteller in de vierde roman van schrijver Vincent Baumgart (1963), getiteld De Stasi-therapie (2024). Maar voordat Hans aan deze verontrustende zaak wordt gekoppeld, moet er eerst het nodige gebeuren.

De roman van Baumgart begint rustig met een schets van Hans. Hij beschrijft zichzelf als een typische Einzelgänger, maar speelt toch in een band om sociale contacten te onderhouden. Hans neemt zijn werk serieus en heeft goed inzicht in psychologische problemen. Hij behandelt vooral patiënten met een burn-out, maar met weinig succes: zijn kliniek draait in de min. Het knaagt aan hem dat andere klinieken hun cliënten veel sneller en effectiever helpen, waardoor mensen eerder weer aan het werk kunnen. Hans is teleurgesteld in zijn vakgebied, wat voor wrijving zorgt:

‘De psychiatrie en de psychologie zijn omgeven met een aura van troost. Als het geestelijk slecht met je gaat, kan je altijd nog bij een hulpverlener terecht, zo is het idee. De samenleving zet hulpverleners daarom graag op een voetstuk. Maar het moet wel bijzonder slecht met je gaan, wil deze mensensoort iets voor je kunnen betekenen.’

Op een dag stuit Hans op een televisiedocumentaire over de Stasi, de inlichtingendienst van de Duitse Democratische Republiek. Deze organisatie gebruikte verschillende overtuigingstechnieken om mensen te manipuleren tot ongewenste handelingen. Hans raakt bijna geobsedeerd door deze technieken en past ze toe op zijn eigen cliënten om hen te overtuigen snel weer aan de slag te gaan. De lezer zal niet verrast zijn als uiteindelijk duidelijk wordt dat het Hans ook om zijn eigen erkenning en een gevoel van belangrijkheid bij anderen draait. Hij gaat ver in zijn pogingen om dit te bereiken.

‘Ze wist niet dat ze eindelijk de echte Hans zag en niet de gepolijste Hans die vijftien jaar lang in de kliniek de invoelende therapeut had gespeeld. Ze kon niet begrijpen dat als het om overleven ging, ik tot alles in staat was. In een oorlogssituatie zou ik mijn best doen om vijandelijke soldaten neer te maaien, en als ik op een onbewoond eiland werd achtergelaten zou ik uiteindelijk mijn lotgenoten opeten, als ik er de kans voor kreeg. Mijn moraal verschilde niet van die van ieder ander, behalve dan dat ik van mezelf wist waartoe ik in staat was, en velen zichzelf wat dat betreft graag voor de gek houden.’

In de moderne literatuur komen thema's zoals identiteit en zelfreflectie steeds vaker naar voren. Een opvallende auteur op dit gebied is Baumgart, die het thema 'belangrijkheid' op een interessante manier benadert. Zijn roman is geen typische ideeënroman, maar eerder een 'idee roman', een genre dat zich richt op het verkennen van een centraal idee of concept. Een bekende schrijver die deze stijl hanteert is Aldous Huxley, met zijn boek Brave New World. Deze roman biedt een kritische blik op de maatschappij en zet de lezer aan het denken over de mogelijke gevolgen van bepaalde ideologieën.

Bij Baumgart draait alles om de term ‘belangrijk’ en de zoektocht naar wat het betekent om belangrijk te zijn. Hij stelt via een literaire weg fundamentele vragen: Wat betekent het om belangrijk te zijn? Is belangrijkheid verbonden aan succes, of ligt het in de diepgang van persoonlijke relaties? De hoofdstukken waarin Hans zijn positie binnen de band probeert te versterken, zijn bijzonder intrigerend en zetten de lezer aan het denken. Met een ironische en humoristische toon biedt de roman een diepgaande reflectie op wat het betekent om echt belangrijk te zijn, of dat überhaupt mogelijk is, en hoe ver men daarvoor durft te gaan.

Baumgarts schrijfstijl kenmerkt zich door het gebruik van overdrijving en ironie. Door situaties soms bijna absurd te maken, weet hij de aandacht van de lezer vast te houden. Vooral in het laatste deel van de roman, waarin Hans als een soort goeroe door het leven gaat, belicht Baumgart de ernst van bepaalde kwesties zonder de lezer te overrompelen met directe confrontaties of een moraal. Het show-don’t tell-principe past hij in deze hoofdstukken uitstekend toe, waardoor je het boek met een onbehagelijk gevoel dicht slaat.

De Stasi-therapie van Vincent Baumgart is een bijzondere roman die draait om bekende thema’s, zoals identiteit. Baumgart verwerkt deze thema’s op een eigenzinnige manier in zijn verhaal. De roman reflecteert op de menselijke behoefte aan erkenning en benadrukt de tegenstrijdigheden die ontstaan tijdens de zoektocht naar een betekenisvolle identiteit. Daarnaast stelt het verhaal de vraag wat de rol van literatuur is. Naar mijn mening laat Baumgart zien dat literatuur niet moet voldoen aan verwachtingen, maar juist moet verstoren en grenzen moet verkennen, waarbij auteurs dus alle vrijheid verdienen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anna Husson

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur