Meer dan 5,6 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Vermakelijk, maar maakt weinig indruk

Anna Husson 30 november 2023 Hebban Recensent

In het werk van Nelleke Zandwijk (1961) komen vaak belangrijke gebeurtenissen binnen gezinnen en families aan bod. In haar roman De dag van de jas (2001) staat een eigenaardige tweeling centraal. Pierenland (2009) gaat over hoe iemand omgaat met het verlies van zijn moeder en in Het mooiste verhaal over mijn familie (2018) schetst de schrijfster opnieuw een familie die geen geluk kent.

'De roman blijft oppervlakkig doordat het geen specifiek idee vertegenwoordigt en weinig te bieden heeft qua plot.' - recensent Anna

In haar nieuwe roman De zomer van de onwaarheden blijft Zandwijk trouw aan dit thema van familieproblematiek. Het verhaal draait om een jonge naamloze vertelster die te maken krijgt met een zwijgzame vader, een moeder die er alles aan doet om de familie in aanzien te laten groeien, en een zus die lijkt te hebben bereikt wat ze wilde. Ondertussen verlangt de vertelster naar het leven in de stad en probeert ze haar eigen weg te vinden. Maar dit blijkt geen gemakkelijke opgave wanneer je voortdurend geconfronteerd wordt met de bizarre geschiedenis van je eigen familie.

‘Het komt me steeds vaker voor dat dit de zomer van de onwaarheden was. De zomer waardoor voortaan alles anders werd, waarin we allemaal een afslag hadden genomen waarvan geen terugkeer mogelijk was. Ik kwam gevangen te zitten in een onzichtbare cocon. Alsof ik in mijn eigen minionderzeeër door de rest van mijn jeugd zwierf, waarin ik verdwaalde, de weg weer terugvond en weer verdwaalde. Een doler was ik.’

Ondanks dat de roman de indruk wekt een coming of age-verhaal te zijn, maakt de hoofdpersoon eigenlijk maar weinig persoonlijke groei door. Haar identiteit wordt voornamelijk gevormd door haar ontmoetingen en relaties met anderen. Ze beschouwt zichzelf als onvoltooid, terwijl ze haar zus bewondert die schittert op ‘luxepapier’. Ze hoopt dat mensen ‘iets zien’ in haar, maar eigenlijk is ze vooral bezig met het bewonderen van anderen die het beter hebben en besteedt ze dus weinig aandacht aan haar eigen levenspad. Dit beeld wordt versterkt door de verteller, die continu doorgaat met herhalende gedachtegangen die niet echt ingaan op wat de hoofdpersoon werkelijk meemaakt. Het resultaat is een nogal verwarrende hoofdpersoon zonder veel diepgang.

Is het een probleem dat Zandwijk de lezers een vlak hoofdpersonage presenteert? Nee, maar dan moet de roman wel andere kwaliteiten hebben. De plotontwikkeling kan in dit geval echter ook geen redding bieden, aangezien het boek door de overvloed aan anekdotes uit het leven van de hoofdpersoon geen duidelijke verhaallijn heeft. Wat krijgt de lezer dan? Veel humor. Zandwijk voegt woordgrappen, lachwekkende wendingen en eindeloze absurde gedachtegangen toe aan het verhaal. Maar hierbij is de vraag hoeveel van deze humor de lezer kan verdragen voordat het te veel wordt.

De roman blijft oppervlakkig doordat het geen specifiek idee vertegenwoordigt en weinig te bieden heeft qua plot. Bovendien krijgt de lezer geen kans om een band met de hoofdpersoon op te bouwen, omdat haar ontwikkeling te vlak is. Ondanks dat Nelleke Zandwijks nieuwe roman vermakelijk is, maakt het dus weinig indruk.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anna Husson

Gesponsord

Leen (27) zit gevangen in een kelder. Pas als hij zelf begrijpt waarom, zal zijn moeder hem vrijlaten. Literaire thriller. Spannend en aangrijpend. Vakantietip!

Stemmen laat de kracht van taal laat zien. Bijzonder knap hoe Boekwijt erin slaagt warmte en kou en hoop en verdriet in enkele zinnen te vangen.