Lezersrecensie
Een fatale reis vol emoties en geheimen.
Fatale Twist (2024) is het zevende boek van auteur, columnist en kunstenaar Suzanna Esther. Na de lovende ontvangst van eerder werk waarin ze de grenzen van psychologie, menselijke complexiteit en intrigerende mysteries verkende, zet Esther nu een nieuwe stap in haar literaire carrière. Het verhaal van Fatale twist draait om verschillende personages van wie Hana de belangrijkste is, een vrouw wier verleden en emoties centraal staan in de mysterieuze gebeurtenissen die haar leven beheersen.
Na het verlies van haar moeder in Seoul besluit Hana, die in Friesland is opgegroeid, bij haar familie in Itaewon te gaan wonen. Ze start een bedrijf, De Laatste Reis, dat huizen reinigt na een overlijden. Na een ontruiming ontvangt ze een dreigbrief en een speldje van een mysterieuze koerier, gevolgd door een anonieme email met verontrustende informatie over een verborgen zaak. Hana en haar collega Duri raken verstrikt in een web van geheimen en een doofpotaffaire die hun leven bedreigt.
‘Het letterlijk onder ogen zien hoe ellendig levens kunnen eindigen is schokkend, wennen doet het nooit. Meestal delen we onze ervaringen pas de volgende dag, want de situaties waarmee we te maken krijgen, roepen emoties op die lastig te verwoorden zijn. Ik ben weleens bang dat de negatieve energie van een overledene blijft hangen. Het meeste leed komt voort uit de twee sterkste emoties van de mens: liefde en haat.’
Voor deze roman heeft Suzanna Esther ongetwijfeld grondig onderzoek gedaan naar de cultuur en taal van Zuid-Korea. Zorgvuldigheid en aandacht voor details blijkt uit de manier waarop ze de complexe Zuid-Koreaanse samenleving in haar verhaal verweeft: ze belicht traditionele normen, de rol van vrouwen en de invloed van sociale dynamieken. Bovendien vergelijkt ze de Zuid-Koreaanse cultuur met de Nederlandse, waarbij het respect voor hiërarchie en collectiviteit in Zuid-Korea contrasteert met de nadruk op individualisme in Nederland. Deze culturele verschillen zijn zichtbaar in de interacties tussen de personages, zodat de lezer niet alleen de spanningen tussen de culturen ervaart, maar ook ziet hoe deze de keuzes en relaties beïnvloeden.
De actiemomenten in het verhaal zijn zorgvuldig opgebouwd, met fysieke confrontaties die altijd een psychologische onderlaag hebben. De beschrijvingen van de omgeving en de gemoedstoestand van de personages geven niet alleen inzicht in het plot, maar ook in de diepgang van hun emoties. Door deze elementen effectief te combineren, weet de auteur de spanning vast te houden, zelfs wanneer de actie tijdelijk afneemt. Het resultaat: een gevoel van voortdurende dreiging en onzekerheid.
Fatale Twist draait om de psychologische complexiteit van de hoofdpersonages, met name die van Hanna, de verteller. Vanaf het begin is duidelijk dat zij bepaald geen eenvoudige protagonist is, maar een vrouw die worstelt met een verleden vol verlies, en met zichzelf. Hana’s gedachten en emoties worden beïnvloed door de gebeurtenissen om haar heen, maar ook door de innerlijke conflicten die haar onophoudelijk splijten. Zo ontdekt ze gevoelens voor haar collega, maar weet die met verbazingwekkende kracht weg te drukken, alsof het een deel van haarzelf is dat ze niet mag voelen. Dit innerlijke gevecht bepaalt hoe Hanna haar bedrijf leidt én de relatie met haar verleden — dat haar, net als haar onderdrukte gevoelens, niet loslaat.
De vele personages in dit verhaal zijn zowel een pluspunt als een uitdaging. Enerzijds verrijken ze het plot met verschillende perspectieven, anderzijds kunnen ze voor verwarring zorgen, vooral als ze niet goed uitgewerkt zijn. Toch dragen allen bij aan een dynamisch verhaal waarbij je gefocust moet blijven om niet verloren te raken in de wirwar van verhaallijnen die allemaal te maken hebben met de mysterieuze brief.
Suzanna Esther weet psychologische diepgang te combineren met mysterie, terwijl de relaties tussen de personages het verhaal steeds verder aandrijven. Haar grondige onderzoek naar de Zuid-Koreaanse cultuur en de nadruk op menselijke emoties maken het verhaal behalve boeiend ook verrassend gelaagd. Opnieuw toont Esther haar talent om een verhaal te creëren dat de lezer volledig in zijn greep houdt, vol geheimen, verraad en de onzichtbare krachten die onze keuzes sturen.
Na het verlies van haar moeder in Seoul besluit Hana, die in Friesland is opgegroeid, bij haar familie in Itaewon te gaan wonen. Ze start een bedrijf, De Laatste Reis, dat huizen reinigt na een overlijden. Na een ontruiming ontvangt ze een dreigbrief en een speldje van een mysterieuze koerier, gevolgd door een anonieme email met verontrustende informatie over een verborgen zaak. Hana en haar collega Duri raken verstrikt in een web van geheimen en een doofpotaffaire die hun leven bedreigt.
‘Het letterlijk onder ogen zien hoe ellendig levens kunnen eindigen is schokkend, wennen doet het nooit. Meestal delen we onze ervaringen pas de volgende dag, want de situaties waarmee we te maken krijgen, roepen emoties op die lastig te verwoorden zijn. Ik ben weleens bang dat de negatieve energie van een overledene blijft hangen. Het meeste leed komt voort uit de twee sterkste emoties van de mens: liefde en haat.’
Voor deze roman heeft Suzanna Esther ongetwijfeld grondig onderzoek gedaan naar de cultuur en taal van Zuid-Korea. Zorgvuldigheid en aandacht voor details blijkt uit de manier waarop ze de complexe Zuid-Koreaanse samenleving in haar verhaal verweeft: ze belicht traditionele normen, de rol van vrouwen en de invloed van sociale dynamieken. Bovendien vergelijkt ze de Zuid-Koreaanse cultuur met de Nederlandse, waarbij het respect voor hiërarchie en collectiviteit in Zuid-Korea contrasteert met de nadruk op individualisme in Nederland. Deze culturele verschillen zijn zichtbaar in de interacties tussen de personages, zodat de lezer niet alleen de spanningen tussen de culturen ervaart, maar ook ziet hoe deze de keuzes en relaties beïnvloeden.
De actiemomenten in het verhaal zijn zorgvuldig opgebouwd, met fysieke confrontaties die altijd een psychologische onderlaag hebben. De beschrijvingen van de omgeving en de gemoedstoestand van de personages geven niet alleen inzicht in het plot, maar ook in de diepgang van hun emoties. Door deze elementen effectief te combineren, weet de auteur de spanning vast te houden, zelfs wanneer de actie tijdelijk afneemt. Het resultaat: een gevoel van voortdurende dreiging en onzekerheid.
Fatale Twist draait om de psychologische complexiteit van de hoofdpersonages, met name die van Hanna, de verteller. Vanaf het begin is duidelijk dat zij bepaald geen eenvoudige protagonist is, maar een vrouw die worstelt met een verleden vol verlies, en met zichzelf. Hana’s gedachten en emoties worden beïnvloed door de gebeurtenissen om haar heen, maar ook door de innerlijke conflicten die haar onophoudelijk splijten. Zo ontdekt ze gevoelens voor haar collega, maar weet die met verbazingwekkende kracht weg te drukken, alsof het een deel van haarzelf is dat ze niet mag voelen. Dit innerlijke gevecht bepaalt hoe Hanna haar bedrijf leidt én de relatie met haar verleden — dat haar, net als haar onderdrukte gevoelens, niet loslaat.
De vele personages in dit verhaal zijn zowel een pluspunt als een uitdaging. Enerzijds verrijken ze het plot met verschillende perspectieven, anderzijds kunnen ze voor verwarring zorgen, vooral als ze niet goed uitgewerkt zijn. Toch dragen allen bij aan een dynamisch verhaal waarbij je gefocust moet blijven om niet verloren te raken in de wirwar van verhaallijnen die allemaal te maken hebben met de mysterieuze brief.
Suzanna Esther weet psychologische diepgang te combineren met mysterie, terwijl de relaties tussen de personages het verhaal steeds verder aandrijven. Haar grondige onderzoek naar de Zuid-Koreaanse cultuur en de nadruk op menselijke emoties maken het verhaal behalve boeiend ook verrassend gelaagd. Opnieuw toont Esther haar talent om een verhaal te creëren dat de lezer volledig in zijn greep houdt, vol geheimen, verraad en de onzichtbare krachten die onze keuzes sturen.
1
Reageer op deze recensie