Meer dan 6,2 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Hunkeren naar een nieuwe start.

Anna Husson 20 februari 2025 Hebban Team
Wanneer de 16-jarige Quintin steeds vaker botst met zijn omgeving, lijkt er nog maar één oplossing: hem weghalen uit zijn vertrouwde leven. Zijn verleden houdt hem in een wurggreep, en ontsnappen lijkt onmogelijk. Zijn enige houvast, zijn oma, biedt hem een radicale kans: een nieuw begin in Canada.

Quintin grijpt deze mogelijkheid met beide handen aan, in de hoop eindelijk afstand te nemen van de demonen die hem achtervolgen. Maar al snel ontdekt hij dat een nieuwe omgeving niet betekent dat het verleden verdwijnt. In het uitgestrekte, onbekende Canada begint een zoektocht naar zichzelf—en naar het antwoord op een vraag die hem steeds meer in zijn greep krijgt: kun je werkelijk ontsnappen aan wat achter je ligt, of reist het onvermijdelijk met je mee?

In het strenggelovige huishouden van meneer Decker brokkelt de façade van harmonie snel af. De vrome en respectabele man blijkt in werkelijkheid een despoot met duistere geheimen. Quintins wereldbeeld wankelt: veel van wat hij voor waar hield, blijken niets meer dan illusies. In plaats van onderwijs te krijgen, wordt hij als goedkope arbeidskracht uitgeleend aan een boer. Daar, in de monotonie van het zware werk, ondergaat hij een innerlijke transformatie. Fysieke uitputting en eenzaamheid dwingen hem tot zelfreflectie. Maar zijn verleden laat zich niet zomaar afschudden—nachtmerries blijven hem achtervolgen, fluisteringen uit een tijd die hij dacht achter zich te hebben gelaten.

‘Mijn bestaan leek net zo uitzichtloos als het raam waar geen ontsnapping mogelijk was. Ik ging liggen en staarde naar de tegels van het systeemplafond. In de inrichting had ik precies hetzelfde uitzicht gehad. Ik zakte weg in een onrustige slaap en droomde dat meneer Decker mij achtervolgde—een bijbel in de ene hand, een dwangbuis met een groot kruis erop in de andere. Hij schreeuwde de longen uit zijn lijf: “God zal je redden, open de deur van het verdorven hart.”

Lex Paleaux heeft een roman geschreven die je niet loslaat. De snelle plotwendingen sleuren de lezer mee, terwijl de filmische stijl de scènes haarscherp voor het oog oproept. Quintins identiteit wordt niet expliciet benoemd, maar ontvouwt zich organisch door zijn ervaringen. Zijn confrontaties—met Decker, op de boerderij en in zijn vriendschap met Mike—dwingen hem zichzelf opnieuw te definiëren. Juist in deze momenten wordt de strijd tussen zijn beladen verleden en zijn zoektocht naar autonomie op scherp gezet, wat het verhaal zijn indringende diepgang geeft.

Ondanks het hoge tempo slaagt Paleaux erin diepe emotie te vangen. In Quintins dromen krijgt de lezer een intieme blik op de manier waarop trauma hem blijft achtervolgen, zelfs terwijl hij wanhopig vooruit probeert te komen. Deze introspectieve passages tillen het boek naar een hoger niveau en geven het een gelaagdheid die verder reikt dan de actie alleen.

Toch blijven sommige thema’s onderbelicht. Geloof speelt een cruciale rol in Quintins wereld, maar wordt slechts zijdelings aangestipt. Zijn observaties over de positie van vrouwen binnen het geloof bieden een intrigerende aanzet, maar worden niet verder uitgewerkt. Ook Mike's rouwproces om zijn overleden tweelingbroer blijft vlak: hun gesprekken raken het verlies slechts oppervlakkig, terwijl dit juist een diepere laag aan hun vriendschap had kunnen toevoegen.

De filmische stijl geeft het verhaal vaart en visuele kracht, maar gaat soms ten koste van emotionele en thematische uitwerking. De snelle overgangen en nadruk op actie zorgen voor spanning, maar laten minder ruimte voor de psychologische diepgang van de personages. Dit is vooral merkbaar in de conflicten tussen Mike en Quintin, waarin de onderliggende gevoelens slechts fragmentarisch worden aangestipt. Hierdoor verliezen sommige confrontaties aan impact, hoewel ze wel bijdragen aan het gestuwde ritme van het verhaal.

Liften naar de hemel is een aangrijpende roman over zelfontdekking en innerlijke groei. Hoewel thema’s als geloof en verlies niet altijd de diepgang krijgen die ze verdienen, schetst Paleaux een meeslepende zoektocht naar identiteit die beklijft. De filmische vertelstijl houdt het tempo hoog—soms ten koste van emotionele gelaagdheid—maar de interacties tussen de personages en de introspectieve ondertonen compenseren dit ruimschoots.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anna Husson

Gesponsord

Het persoonlijke oorlogsverhaal van Edith Eger uit de internationale bestseller De keuze.