Geen overtuigende schets van het leven in de hoofdstad

Anna Husson 17 oktober 2024 Hebban Recensent

Lisa Maschhaupt (1986) is een creatief onderneemster met een doel: de wereld een stukje verdraagzamer en kleurrijker maken. Dit doet ze onder andere met haar stichting UNBOXED, die zich inzet voor meer (zelf)acceptatie onder kinderen en jongeren. Daarnaast heeft ze drie kinderboeken geschreven met als hoofdrol Donnie, een jongen die graag jurken draagt en laat zien hoe geweldig het is om jezelf te zijn en je eigen dromen na te jagen. De kinderboeken gaan over het thema inclusiviteit en zijn door het publiek goed ontvangen. Er wordt momenteel gewerkt aan een televisieserie over deze bijzondere jongen.

'Toch blijft het verhaal oppervlakkig, want de schrijfster slaagt er niet in dieper door te dringen.' – recensent Anna

In haar romandebuut Niet mals (2024) spelen thema's als zelfacceptatie en zelfliefde een grote rol. Lara is een jonge vrouw die probeert haar draai te vinden in de grote stad. De manier waarop ze haar leven invult en wat haar overkomt, overrompelt haar. Ze heeft gescheiden ouders die weinig contact met elkaar hebben, een groeiende carrière maar geen vast inkomen, haar vriend is bijna nooit thuis en zijn werk lijkt hij belangrijker te vinden dan hun relatie. Daarnaast verhuist één van haar ouders naar het buitenland voor een nieuwe liefde en twijfelt ze zelf of ze verliefd is op een vriendin. In een rap tempo schetst Maschhaupt het leven van haar personage door steeds af te wisselen tussen beelden uit Lara's verleden en haar worstelingen in het heden.

'Waarom blijft iedereen toch de hele tijd vragen wat ik ga doen met mijn leven? Ben ik dan geen leven aan het leiden? Wat moet ik nog meer doen? Een megacarrière of een zogenaamd doel? Het kan me echt gestolen worden.'

De titelverklaring van de roman is eenvoudig: het leven van Lara is 'niet mals'. Toch is de roman niet louter een verslag van haar leven, maar heeft Maschhaupt geprobeerd om haar roman ook betekenis te geven. Belangrijke thema's waar jongeren vandaag de dag, ook buiten de grote steden, mee worstelen krijgen een plek in het verhaal. Hoe ga je om met de verwarring als je verliefd bent op twee mensen van verschillende geslachten? Hoe verwarrend kan het zijn om een plek te vinden op een drukke arbeidsmarkt? En vriendschappen die jarenlang goed waren, kunnen opeens moeizaam verlopen. De schrijfstijl van Maschhaupt is vlot en met tragikomische beschrijvingen van de grote stad houdt ze haar verhaal bruisend en herkenbaar.

Toch blijft het verhaal oppervlakkig, want de schrijfster slaagt er niet in dieper door te dringen. Dit komt doordat het verhaal voorspelbaar verloopt. Dat Lara's relatie op een breekpunt staat, wordt jammer genoeg bijna meteen aan het begin van de roman weggegeven. Belangrijke levensvragen waarmee Lara worstelt, zoals haar geaardheid, worden vaak benoemd, maar nauwelijks verder uitgediept. Lara negeert ze zelfs bijna met de houding 'als we er niet over praten, bestaat het niet'. Hierdoor blijft het verhaal enkel op het niveau van vermakelijk hangen. Misschien was het de bedoeling om Lara te schetsen als een personage dat worstelt en dat de onverschillige houding wordt aangenomen om niet zwak over te komen, omdat ze in realiteit niet weet hoe ze met haar problemen om moet gaan. Toch past deze houding niet bij de belangrijke thematiek van het verhaal. Vanaf het begin voelt het namelijk als een roman met een belangrijke boodschap en niet enkel een verhaal om te vermaken. Dan is het teleurstellend als het personage en de verhaallijn zich niet verder ontwikkelen

'Ze zeggen dat altijd alles tegelijk komt. Die vrachtwagen met stront die gemiddeld zo'n drie keer in je leven voorbijkomt. Volgens mij begint de truck nu langzaam met ontladen voor mijn deur.'

De leeservaring van Niet mals is teleurstellend. Het boek schetst het leven in de hoofdstad als bruisend, chaotisch en soms moeilijk, maar mist een duidelijke onderliggende boodschap zoals Maschhaupt die wel in haar kinderboeken wist te verwerken. Hierdoor voldoet haar debuutroman niet aan de hoge verwachtingen.

Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een jong boek' en 'Lees een eerste boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.

Meer recensies van Anna Husson