Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Je kon alles leren, als je maar wilde

Anna Husson 28 september 2017 Hebban Recensent

Schrijfster Lidewij Martens (1963) studeerde Nederlands en werkte eerder als televisieproducer. Haar talent voor schrijven en liefde voor verhalen kwamen tot uiting in haar loopbaan als scenarioschrijver voor onder andere Flikken Maastricht, Baantjer en SpangaS. Minder bekend is dat Martens van haar negentiende tot haar dertigste tegen anorexia vocht. In het radioprogramma TinekeShow vertelt ze openhartig over haar strijd tegen anorexia en legt ze uit dat deze ziekte eigenlijk nooit meer over gaat en dat je altijd bezig blijft met eten. Deze en meer ervaringen heeft ze ook in haar roman Tot je valt (2017) verwerkt. Dit boek is een herpublicatie van Martens’ debuutroman Dubbel rood uit 2012.

In Tot je valt volgt de lezer het leven van Nico. Hij vervoert elke dag passagiers op zijn veerboot. Zolang de brug nog niet af is, mag hij dit werk doen. Nico weet echter ook dat de tijd niet stil staat en de mensen hem in de toekomst niet meer nodig zullen hebben. Nico’s leven is eentonig en zijn dagen eindigen altijd met twee flessen wijn in zijn vervallen boothuis. Nico's eenzame en lege leven krijgt een nieuwe wending wanneer er plots een meisje voor hem staat in het stuurhuis van zijn boot. Er ontstaat een vriendschap die Nico met zijn verleden confronteert. Het meisje lijkt namelijk veel op zijn dochter Geesje, die stierf aan de ziekte anorexia. Op een aangrijpende wijze vertelt Tot je valt het verhaal van een vader die elke dag moet aanzien hoe zijn dochter de controle over haar eigen lichaam en leven verliest.

"Je kon alles leren, had ik immers gezegd. Als je maar wilde. Het was een oude, onschuldige droom, waarvan ze wist dat hij nooit uit zou komen. Daarom koesterde ze hem. En omdat er voor echte dromen toen al geen plaats meer was."


In haar roman wordt duidelijk dat Martens veel ervaring in de filmwereld heeft. Ze hanteert een beeldende stijl en het verhaal is op zo'n manier geschreven dat er eenvoudig een mooie film van kan worden gemaakt. Martens probeert de lezer voor zich te winnen door zintuigelijke waarnemingen te benadrukken en gebeurtenissen uit het verleden tot in de details te beschrijven. Op die manier krijgen we ook een beter idee over hoeveel impact een ziekte als anorexia kan hebben. Niet enkel op het slachtoffer, maar vooral op haar of zijn omgeving. Thema's als gemis, onmacht en verlies zijn door Martens op zeer ontroerende wijze met elkaar verweven.

Hoewel het verhaal vooral over anorexia gaat, moet Martens ook worden geprezen voor de manier waarop ze andere onderwerpen in het verhaal heeft verwerkt. Bijvoorbeeld de impact van gescheiden ouders of de gevoelens van een jonge dochter die zich verplicht voelt om voor haar verdrietige vader te zorgen. Is anorexia het gevolg van deze nare gebeurtenissen of is er wellicht iets anders aan de hand? Het drama van dit jonge meisje wordt door Martens zo dichtbij gebracht door haar eenvoudige schrijfstijl. Martens weet dat het niet nodig is om lange en moeilijke zinnen te gebruiken om indruk op de lezer te maken.

De korte zinnen en het eenvoudige taalgebruik maken de roman echter niet eenvoudig. De lezer moet de verhaallijnen soms zelf invullen en krijgt op vragen pas later in het verhaal antwoord. De wisselingen van perspectief en de niet verwachte plotwendingen zorgen ervoor dat het soms lastig is om grip op het verhaal te krijgen.. Dit maakt echter wel dat de roman uit diepere lagen bestaat en dat het verhaal van Geesje en haar vader niet snel wordt vergeten. Martens is er dus in geslaagd om zonder clichés een indrukwekkend verhaal over anorexia te schrijven.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anna Husson

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur