Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Ezels die achter een wortel aanhobbelen

Anna Husson 07 juli 2016 Hebban Recensent

Schrijfster Sophie Kurpershoek (1989) is geboren in Saoedi-Arabië en studeerde filosofie in Amsterdam en Londen. Op dit moment volgt ze de opleiding tot filmmaker aan de School of Arts in Gent. Voorafgaand aan de publicatie van haar debuutroman Voorbij waren al die dagen gegaan (2016) schreef Kurpershoek een kort verhaal voor de website Carver, die een podium biedt voor gevestigde en beginnende schrijvers. Kurpershoeks korte verhaal getiteld 'Kopje onder' raakt de thematiek van haar debuutroman: dromen die stuk zijn geslagen door de werkelijkheid, zwaarmoedigheid en het verlangen om ergens anders te zijn.

Hoofdpersoon van Kurpershoeks roman is filmmaker Sophie. Ze wordt gedreven door een verlangen om weg te gaan van alles wat ze kent en van wie ze is. Sophie reist van Tennessee naar Oklahoma om zichzelf heruit te vinden en zoekt naar een speciale plek om inspiratie op te doen voor een nieuwe film. Tijdens haar reis stopt ze in de stad Oklahoma City en past op twee honden in ruil voor een slaapplek. Elke dag gaat Sophie op stap en komt ze mensen, landschappen en situaties tegen die ideaal zijn voor een nieuw filmproject. Ze stuit op allerlei beelden die ze in films van haar favoriete regisseurs heeft gezien en die ze in boeken van haar favoriete auteurs heeft gelezen. Dit geeft haar een gevoel van houvast en herkenning, maar deze beelden versterken ook haar eenzaamheid en het typische levensgevoel van twintigers waarmee Sophie worstelt. De mensen in haar omgeving beantwoorden bijvoorbeeld niet aan haar verwachtingen en de 'American Dream' wordt door Sophie niet waargemaakt omdat haar idealen en dromen niet aan de realiteit voldoen.

Kurpershoeks roman is geen dikke pil en na het lezen van de laatste woorden is het betreurenswaardig dat de roman niet meer bladzijdes heeft. De kwaliteit van de roman komt onder andere naar voren in de manier waarop de schrijfster haar hoofdpersonage heeft neergezet. Sophie is zeer zelfbewust en doet ook aan negatieve zelfreflectie om zichzelf opnieuw te vormen. Dit kan de lezer doen afhaken, maar juist deze confrontatie met lastige filosofische en existentiële kwesties blijft de lezer boeien.

Een belangrijk thema in het boek is tijdsbesef. Sophie verlangt vaak naar iets wat in het verleden is gebeurd, zoals een belangrijk moment in haar puberjaren. Tegelijkertijd verlangt ze naar iets wat nog moet komen, zoals een nieuwe geliefde die Sophie accepteert zoals ze is of naar een betere periode met goede vooruitzichten. Voor Sophie functioneert het verleden als een periode met idealen en dromen en de toekomst als een periode die deze idealen en dromen wel zou laten uitkomen. De (harde) confrontatie met de werkelijkheid herinnert haar aan een passage uit de roman De Titaantjes van Nescio: "Voorbij waren al die dagen gegaan en voorbij zouden nog vele dagen gaan, en al die dagen zouden mijn verwachtingen onvervuld blijven en mijn verlangens onbevredigd."

Het voorbijrazen van de tijd en Sophies gevoelens daarbij zijn door de schrijfster zeer gedetailleerd beschreven. De roman moet het ook hebben van de gesprekken tussen Sophie en haar huisgenoot Kevin, over grote menselijke thema’s als eenzaamheid, decepties, verlangen en liefde. Daarnaast wint de roman aan kwaliteit door de vele verwijzingen naar allerlei bekende films en boeken. Dit zorgt voor herkenning en begrip voor Sophies situatie. De roman smaakt dus naar meer en confronteert de lezer met belangrijke levensvragen, zoals het krampachtig zoeken naar betekenis in het samenzijn met de ander of de confrontatie met het besef om te leven als "ezels die achter de wortel aan hobbelen, in de hoop dat onze dromen vervuld zullen worden."

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anna Husson

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur