Recensie; Waar de rivierkreeften zingen

annairmer 25 januari 2024
"Daar waar de rivierkreeften zingen" is een meeslepende roman geschreven door Delia Owens. Delia Owens is een vrouw uit Amerika. Ze is geboren op 4 april 1949 en is nu dus 74. Ze is opgegroeid in South Georgia waar ze het meeste van haar leven spendeerde in de wildernis. Ze studeerde zoology en animal behavoir. Ze is zelf dus ook expert in dierensoorten en diergedrag wat veel voorkomt in het boek. Daar is dus een duidelijk verband tussen het hoofdpersonage en de schrijfster. Het verhaal volgt de reis van Kya, een jong meisje dat opgroeit in de moerassen van North Carolina. Het boek vertelt het heden en verleden van Kya’s leven, terwijl ze zichzelf leert overleven in de wilde natuur en tegelijkertijd worstelt met eenzaamheid en verlies. Kya word opeens voor moord beschuldigt in het dorp waar zij als moerasmeisje word gezien en dus veel lijdt onder vooroordeel. De mysterieuze sfeer en de prachtige beschrijvingen van de natuur dragen veel bij aan het boek. Zonder te veel te verklappen, ontvouwt "Daar waar de rivierkreeften zingen" zich als een aangrijpend verhaal over overleving, liefde en de zoektocht naar identiteit.
De thema’s in dit boek zijn vooroordelen, overleving, liefde en zoektocht naar identiteit. Dat merkte ik aan dat ze leidde onder de vooroordelen door de dorpsbewoners, ze moest overleven in het moeras zonder geld en ouders, dat ze meerdere male gehecht en hield van mensen en het is een coming of age boek waar de zoektocht naar identiteit voorop staat.De motivatie van het boek Delia Owens heeft het boek geschreven voor haar moeder. Omdat ze haar hele jeugd elke vakantie in North Carolina heeft gespendeerd. Haar hele familie heeft dus een speciale band met die plek. Er komen veel personages in dit boek voor. Kya is een rond karakter we maken haar hele leven in het boek mee. In het boek maakt ze een verandering mee. Tate Andrews is ook een rond karakter hij is in het hele boek benoemd en word in detail beschreven. Chase Andrews is een flat karakter ook al gaat hij dood (geen spoiler is het eerste zin in het boek) hij is makkelijk te omschrijven. Het vertelperspectief is vanuit Kya maar met een alwetende erbij. We maken veel dingen vanuit Kya mee maar tijdens flashbacks komt er een alwetende. Het verhaal speelt zich af tussen 1950 en 1970. Het is een Niet chronologische vertelling. Er zijn steeds flash forwards en het verhaal begint in een in media res. De vertelde tijd loopt over meer dan twintig jaar. En de verteltijd is 12 uur en heeft 384 pagina’s. De ruimte is een moeras in North Carolina. In dit moeras overleeft zij dus de ruimte heeft heel veel invloed op het boek. Het stijl van het boek is erg somber geschreven, we leven met haar leven mee dat erg veel medelijden meetrekt. Het boek is erg beschrijvend. In Kya’s perspectief omschrijft ze dieren en andere dingen. De zinstructuur verschilt in flashbacks is eenvoudiger en in de normale tijd meer ingewikkeld.
Ik vond het boek mooi alleen op begeven moment vond ik Kya een beetje hinderlijk worden. Het boek kwam vaak in herhaling voor mijn gevoel. Ik heb ook de film gezien die vond ik mooier. Daar was het was simpeler. Het boek was wel erg mooi een heel ander perspectief op een ander soort leven.