Een sfeervol en beklemmend avontuur

annannette 18 april 2024
Het enige dat ik van deze auteur tot nu toe gelezen had, was het korte verhaal in de verhalenbundel "Wake". Dat verhaal was echter zo mooi geschreven, zo sfeervol en zat zo goed in elkaar, dat het smaakte naar meer. Via Anderwereld kocht ik dan ook nagenoeg zijn hele backlist, gesigneerd uiteraard. De boeken namen een behoorlijke omweg, maar begin deze week kwamen ze eindelijk aan. Ik kon niet langer wachten en ben nog diezelfde middag in dit boek begonnen.

Het is lastig te omschrijven waar dit boek over gaat. Uitleggen waar het boek over gaat, betekent ook een beetje de finale van het boek weggeven. Daarnaast, draait dit boek ook om de beleving, om de sfeer, om het avontuur en ook om het contrast tussen de twee belangrijkste verhaallijnen in het boek. Miguel trekt het woud in en ontmoet wonderlijke wezens die al dan niet gevaarlijk zijn. Ariana blijft bij haar crew, maar moet het ondertussen opnemen tegen het misschien wel daadwerkelijke monster van dit verhaal.

Allebei maken ze een ontwikkeling door, allebei pakken ze de problemen waar ze mee te maken hebben op een hele andere, unieke en eigen wijze aan. Allebei vechten ze voor de mensen die ze liefhebben, voor de toekomst van het volk op het eiland, voor veiligheid en vrijheid. Ze beginnen en eindigen hun verhaallijn samen. Daardoor kun je als lezers, ondanks dat ze nagenoeg het hele boek gescheiden zijn, ook de band voelen die ze met elkaar hebben.

Dit boek heeft echter vooral een hele bijzondere en unieke sfeer. Dat komt vooral door de alwetende verteller, een vertelperspectief dat je tegenwoordig weinig meer tegenkomt in boeken. Hierdoor weten we niet alleen wat er door de hoofden van Miguel en Ariana spookt, maar we krijgen ook regelmatig inkijkjes in de gedachten van andere personages en wezens, soms krijgen we een hint naar de toekomst of we krijgen informatie die onze hoofdpersonen nuttig van pas had kunnen komen, maar waar zij helaas niet over beschikken.

Dit boek is uniek en anders, maar daardoor ook een bijzondere reis met een mooie boodschap.

Meer recensies van annannette