Een leuk en vermakelijk avontuur

annannette 17 augustus 2024
In Nederland wordt vaak gezocht naar manieren om de jeugd aan het lezen te krijgen. Lezen heeft het imago stoffig te zijn, veel boeken die op scholen aangeprezen worden, spreken de doelgroep niet aan en kinderen worden makkelijk afgeleid door telefoons, computers en andere elektronica. Maar wat mij betreft doet Dianne Arentsen alles wat ze kan om lezen weer leuk te maken. Toen gevraagd werd wie mee wilde doen aan deze blogtour, aarzelde ik dan ook geen moment.

Dit boek is een rasecht jeugdboek en geschreven voor een wat jongere doelgroep. Met name het plot is daardoor niet al te ingewikkeld en biedt heel veel ruimte voor onze hoofdpersonen om allerlei avonturen te beleven, ons zoveel mogelijk van de wereld van Luguberg te laten zien en om zoveel mogelijk kleurrijke en bijzondere personages te ontmoeten. Het is overduidelijk zo'n boek waar elk hoofdstuk weer een nieuwe verrassing in petto heeft.

En ook al ben ik niet de doelgroep van dit boek, ook ik heb tijdens het boek hardop zitten lachen om alle fratsen die de verschillende monsters uithalen en hun eigenaardigheden. De auteur heeft haar best gedaan haar personages uniek te maken. En hoewel ze monsters genoemd worden, hebben de meesten een gouden hart. Omdat er zoveel verschillende personages in zitten, gaat iedereen wel nieuwe vrienden kunnen maken in dit boek.

Ik heb ook enorm genoten van de illustraties. Als volwassene ben ik gewend boeken te lezen die bestaan uit tekst, nog meer tekst en nog meer tekst. In dit boek voegen de personages echter wel echt wat toe, ook voor de volwassen lezer. Omdat de auteur haar fantasie de vrije loop heeft gelaten, is het soms lastig om een goed beeld te vormen van personages of locaties. De illustraties komen dan ook altijd op precies het juiste moment.

Als de auteur terugkeert naar deze wereld, doe ik dat ook!

Meer recensies van annannette