Een mooie mix van een goed plot en aan steampunk wereld

annannette 02 oktober 2024
Steampunk is bij mij altijd een hit of mis. Ik heb ooit een Alice in Wonderland steampunk hertelling gelezen die ik verschrikkelijk vind, maar ik heb ook steampunk verhalen gelezen die wel intrigerend en interessant waren. Toen ik zag dat Dutch Venture Publishing dit boek uit ging geven, was ik dan ook heel nieuwsgierig. Ik schreef me dan ook met veel plezier in voor de blogtour.

In dit boek komt de steampunk in elk geval enorm goed tot zijn recht. Er zijn meer dan genoeg steampunk elementen aanwezig om het gevoel te geven van een ander soort wereld, met andere regels, andere wetten en andere machten. Het wordt echt nooit dusdanig overweldigend dat het lastig is om je als lezer nog thuis en comfortabel te voelen in de wereld.

Ik vond ook het plot van het boek enorm geslaagd. Hoewel de hoofdpersoon in het begin overduidelijk niet weet wat er in het grotere geheel aan de hand is, raakt ze op een heel natuurlijke manier verstrikt in een complot tegen de heersende Oligarchen. Daardoor krijgt het boek steeds meer politieke lading en wordt het gevaar ook groter en groter. Dit alles leidt tot een spannende en intrigerende finale.

Ik had persoonlijk wel wat moeite met het vertelperspectief op sommige momenten. Het boek focust zich voornamelijk op Clara. We krijgen haar emoties heel goed mee en snappen wat haar drijft, maar het boek maakt ook regelmatig uitstapjes naar andere personages, soms zelfs middenin stukken die vooral vanuit Clara geschreven lijken. Dat voelde soms wat verwarrend aan, maar wende uiteindelijk gelukkig wel.

Dit boek is overduidelijk een standalone, maar hopelijk nodigt het lezers wel uit meer boeken in dit genre te gaan ontdekken!

Meer recensies van annannette