Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Intense en spannende maar ongeloofwaardige wraaktocht

Anne-Claire Verham 28 februari 2023

Een Siciliaanse heldin ziet hel en verdoemenis over zichzelf en haar familie neerdalen en gaat op wraaktocht. Het zou een boek over de maffia kunnen zijn, maar dat is het niet. In De prins van Toorn van Kerri Maniscalco, het eerste deel in de serie 'Koninkrijk der Zonden', wordt de ellende veroorzaakt door zwarte magie. Het resultaat is zoals wel vaker bij wraakverhalen: veel spanning en emotie maar minder geloofwaardigheid en originaliteit.

'Geruchten dat De prins van Toorn een bijzonder spannend verhaal zou zijn, blijken te kloppen.' – Recensent Anne-Claire

Maniscalco is een Amerikaanse met zowel Siciliaanse als Ierse en Oost-Europese wortels. Ze is dol op koken en gothic horror en studeerde forensische wetenschappen. De 'Koninkrijk der Zonden'-serie is op al deze voorliefdes gebouwd, maar is niet haar debuut. In de VS had ze al een succesvolle, vierdelige gothic thrillerserie.

In Nederland is De prins van Toorn in de markt gezet als volwassen fantasy, maar in de VS als Young Adult. Dat is verwarrend, maar komt waarschijnlijk doordat 18- tot 30-jarigen de belangrijkste doelgroep lijkt te zijn en die wordt som wel en soms niet aangemerkt als YA. Het boek heeft een mooie vormgeving, maar de vertaling van Anne-Marieke Buijs komt helaas gehaast over, met veel missende woorden en verkeerde woordvolgordes.

Plaats van handeling is een Sicilië dat historisch aandoet, maar een jaartal wordt niet gegeven. Het is een rustieke en kleurrijke locatie, maar belangrijker voor de plotontwikkeling is een alternatieve wereld die voortkomt uit de hel. Hel is onderverdeeld in zeven 'huizen', eentje voor elke hoofdzonde. Ieder huis staat onder leiding van een bij de betreffende zonde passende, onsterfelijke demonenprins.

Heldin van het verhaal is de 18-jarige Emilia di Carlo, een zogeheten 'streghe', ofwel heimelijke heks. Ze komt uit een familie die alleen witte magie beoefent en is een keurig, introvert meisje dat met plezier in het familierestaurant werkt. Dat verandert radicaal als ze haar tweelingzus Vittoria op brute wijze vermoord vindt, kort nadat twee andere streghes op dezelfde manier zijn omgebracht. Gedreven door woede en wraakzucht gaat ze op zoek naar de moordenaar, wat haar richting zwarte magie drijft. Zo ontmoet ze Toorn, een van de zeven verderfelijke prinsen van Hel. Toorn blijkt ook op zoek naar de moordenaar, maar een demon valt niet te vertrouwen. Uiteindelijk nemen de zaken echter zo’n keer dat Emilia hoe dan ook wordt gedwongen tot het maken van extreme keuzes.

Geruchten dat De prins van Toorn een bijzonder spannend verhaal zou zijn, blijken te kloppen. Op hoog tempo volgen heftige gebeurtenissen elkaar op, maken serieus gevaarlijke creaturen hun opwachting en dreigen er vervolgens alleen maar ergere dingen nog te gebeuren. Binnen die draaikolk moet een eenzame en onervaren heks zich staande zien te houden. Maniscalco bereikt daarmee iets zeldzaams: ze doet de lezer serieus twijfelen of haar hoofdpersoon, een ik-figuur nota bene, het wel gaat redden. Of de machtige, onsterfelijke Toorn het gaat redden zelfs.

Helaas komt dat wel te vaak doordat Emilia ongeloofwaardig gedrag vertoont. Haar omslag van lief, braaf muurbloempje naar woedende, gewiekste en hatelijkheden schmierende wraakengel gaat belachelijk snel. Vol overgave stort ze zich op de zwarte kunsten zonder het ooit nog te proberen met witte magie. Ze raast maar door als één brok emotie en komt veel te weinig tot bezinning. Een ander probleem is een te clichématige invulling van een in de basis origineel verhaal. De zeven prinsen van Hel zijn bijvoorbeeld uniek genoeg en nodigen uit tot reflectie over hun specifiek zonde, maar veel andere 'demonen' blijken platte standaardmonsters. Ook dringen associaties met de tv-serie Charmed zich steeds weer op.

Ondanks de zwakke punten mogen zowel de serie als de nog jonge auteur echter veelbelovend worden genoemd. De prins van Toorn is nog maar de openingszet van een veel groter verhaal. Een verhaal waarin eigenlijk alles nog moet gebeuren en heel wat puzzelstukjes nog op hun plek moeten vallen. Evengoed is dit eerste deel al een moeilijk weg te leggen verhaaltornado. Dus wie weet wat Maniscalco nog allemaal in petto heeft.

8

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne-Claire Verham

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur