Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een boek vol vanalles

Anne-Claire Verham 26 november 2014
Historische non-fictie kan erg vermakelijk zijn, zo bewees de Amerikaans/Britse historicus Bill Bryson al vaker. Voorwaarde is dan wel dat hij zich niet aan een heldere opzet hoeft te houden, want dat is hem te saai. Vandaar waarschijnlijk dat de titel en hoofdstukindeling van dit boek en de uiteindelijk inhoud niet altijd iets met elkaar te maken hebben.

De ondertitel van ‘Een huis vol’ luidt: ‘Een kleine geschiedenis van het dagelijks leven’. Daarmee lijkt Bryson te vertellen hoe mensen door de eeuwen heen hebben gewoond. De hoofdstukindeling belooft dat er een geschiedenis van ‘het huis’ wordt verteld per afzonderlijke ruimte (dus de geschiedenis van de hal, de keuken, de woonkamer, enzovoort…). Van deze ideeën komt echter vrij weinig terecht op meerdere niveaus. Hoe zit dat?

De 18de en 19de eeuw
Op de eerste plaats krijg je geen gelijkmatige geschiedenis door de eeuwen en landen heen te lezen. Het zwaartepunt ligt bij het huis tijdens de industriële revolutie, zoals dat vorm kreeg in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Er is wel informatie over wat eraan vooraf ging, maar dat blijft vaak summier en grotendeels beperkt tot de 18de eeuw. Over de ontwikkelingen in het 20ste-eeuwse huis van na de Tweede Wereldoorlog horen we evenmin veel.

Dat is echter geen echt probleem. De 18de en 19de eeuw waren verbijsterend genoeg en men kan zich voorstellen dat Bill Bryson zelfs nu nog veel interessant materiaal heeft moeten weglaten (wat hij zelf ook aangeeft in de inleiding). Het is alleen maar zo dat de titel een andere indruk wekt.

Geschiedenis van het huis of van het huiselijke leven?
Je kunt een vrij architectonisch verhaal vertellen over huizen zelf. Over hoe ze zijn ontstaan, hoe ze vroeger waren ingedeeld, welke functies welke ruimtes hadden en wat voor verschillende typen huizen je had. Je kunt ook een geschiedenis vertellen van het huiselijke leven, van hoe de mensen in hun huis woonden en met wie, hoe ze daar leefden, wat voor meubels ze hadden en hoe ze die gebruikten.

Bill Bryson kon bij het schrijven van zijn boek eigenlijk niet kiezen tussen beide invalshoeken. Hij wil beiden vertellen, maar daar is geen ruimte voor en dus vertelt hij beide half. Dat leidt tot een onsamenhangend geheel dat heen en weer blijft zwalken tussen architectuurgeschiedenis en de cultuurgeschiedenis van het huiselijke (gezins)leven. Daarbij worden ook de verschillende sociale klassen op willekeurige wijze gevolgd en worden de Britse en Amerikaanse geschiedenis door elkaar gemengd zoals het Bill Bryson uitkomt.

Zijwegen
Was het daarbij gebleven, hadden we de auteur wellicht nog enige rechtlijnigheid kunnen aanrekenen. Punt is echter dat hij in ieder hoofdstuk ook nog de nodige zijwegen bewandelt, soms zelfs behoorlijk uitgebreid. Zo lezen we in het hoofdstuk over de gang niets over de ontstaansgeschiedenis van de gang als onderdeel van de plattegrond van het huis, terwijl dat toch ook een 19de-eeuwse uitvinding was. Wel lezen we alles over de bouw van de Eiffeltoren, wat dan weer te maken heeft met de geschiedenis van de lift en van hoogbouw, maar weinig tot niets met de gang als zodanig.

Bill Bryson selecteert zijn informatie duidelijk niet met een samenhangende opzet van zijn boek in het achterhoofd. Hij selecteert datgene dat hij het meest schokkend, interessant, verbijsteringwekkend of hilarisch vindt om te vertellen. Het hele idee van ‘kill your darlings’ is aan hem voorbij gegaan.

Fascinerend
Het zij zo. De realiteit is dat Bryson daadwerkelijk een bijzonder goede neus heeft voor ongelooflijke mensen en gebeurtenissen en hij deze met veel humor en ironie weet te vertellen in een superieure schrijfstijl. Hij sleept je zonder pardon mee in zijn eigen verwondering over wat de mensheid paraat maakt en je blijft vanzelf gefascineerd achter. Als historicus laat hij wellicht menig steekje vallen, maar als observator van de mensheid is hij ongeëvenaard.

Toen ik dit boek kreeg verwachtte ik er af en toe een hoofdstuk in te lezen. Zo ging het niet. Ik heb het in één ruk uitgelezen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne-Claire Verham

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur