Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Van topgeschiedenis naar promotiemateriaal

In 1906 kreeg een Zeeuwse jongen een fiets van het merk Gazelle en ontdekte hij enthousiast een nieuw soort vrijheid. Want mobiliteit en bewegingsvrijheid was wat de fiets de mensheid bracht, voordat gemotoriseerd vervoer dat nog meer ging doen. Meer dan een eeuw later schreef Marian Rijk, de kleindochter van die jongen, het boek Eeuw in versnelling. Dat kreeg als ondertitel Hoe de fiets voor een maatschappelijke revolutie in Nederland zorgde, wat inderdaad het meest interessante hoofdonderwerp zou zijn geweest. Helaas blijkt het dat, ondanks een fabuleuze eerste helft, niet werkelijk te zijn. Het verhaal draait meer om de geschiedenis van fietsfabriek Gazelle. En ja, de flaptekst wijst wel in die richting, maar het eindresultaat strookt toch niet met de indruk die wordt gewekt.  

Marian Rijk is opgeleid als industrieel ontwerper en heeft als uitgever gewerkt bij een educatieve uitgeverij. Tevens schreef ze de twee literaire thrillers, Dieptepunt en Blauwdruk, en maakte ze in 2016 furore met het Zeeuwse familie-epos Polderpioniers.  

In Eeuw in versnelling worden in principe meerdere geschiedenissen met elkaar verweven. Enerzijds zijn er de verhalen over de ontwikkeling van de fiets tot het rijwiel dat wij kennen en over de maatschappelijke impact van de fiets. Anderzijds is er de geschiedenis van Gazelle als grootste fietsfabriek van het land, met daaraan gekoppeld de geschiedenis van de familie Kölling-Breukink, die de fabriek tot in de jaren ’70 heeft geleid. Daarbinnen is veel aandacht voor Willem Kölling (1869-1935), medeoprichter van Gazelle en tot zijn overlijden eigenaar en directeur. Zijn levensverhaal is zelfs zo dominant aanwezig dat het boek eigenlijk een halve biografie is.  

Aanvankelijk lukt het Marian Rijk echter om alle elementen subliem te vermengen. Ze laat de verschillende verhalen naadloos in elkaar overvloeien en toont hoe het één onvermijdelijk voortkwam uit het ander. Hoe de uitvindingen op fietsgebied voortkwamen uit bepaalde ontwikkelingen en hoe de fiets vervolgens weer maatschappelijke veranderingen tot stand bracht evenals een bloeiende fietsindustrie. Ondertussen zien we hoe het leven van Willem Kölling met dit alles verstrengeld raakt en Gazelle daar een welhaast logisch gevolg van is. Goed passende puzzelstukjes zijn het, inzichtelijk en fascinerend om over te lezen.  

Jammer genoeg houdt de betovering niet aan. Wanneer het basismodel van de fiets is uitontwikkeld, Gazelle op volle toeren is gekomen en compagnon Rudolf Arentsen zich in 1905 terugtrekt, verschuift de focus naar het bedrijf Gazelle en de familie die het bestuurde. Dat is inclusief allerlei voor de maatschappelijke geschiedenis van de fiets bijzonder oninteressante wetenswaardigheden als wie er in welke (land)huizen in thuisbasis Dieren woonden, welke landgoederen ze bezaten en hoe daarop werd gejaagd.  

Wellicht kan deze ommekeer worden toegeschreven aan de belangstelling van de auteur met familiegeschiedenissen. Als bijkomende irritatie is er echter ook sprake van een hoog hallelujagehalte. Het boek verwordt tot één grote lofzang op het sociaal bewuste ondernemerschap van Gazelle in het algemeen en initiator Willem Kölling in het bijzonder. In veel opzichten is dat wellicht terecht, maar de fabriek en zijn leiders worden nu zo bejubeld dat je er de kriebels van krijgt. Mindere momenten worden ook wel genoemd, maar op besmuikte wijze en zo beknopt mogelijk. Het boek is goed geschreven en er is veel research gedaan, maar het gevoel promotiemateriaal te lezen dringt zich steeds meer op.  

Binnen dit kader komt de bredere geschiedenis van de succesvolle Nederlandse fietsindustrie er maar bekaaid vanaf. Er wordt wel iets over gezegd, maar een constructief beeld van hoe deze markt in elkaar stak wordt niet gegeven. Zelfs een simpel feitje als dat fietsmerk Fongers het extra dure merk was, blijft onvermeld. Het benoemen van de concurrentie lag blijkbaar moeilijk.  

Nergens is ook maar enige aanwijzing te vinden dat Marian Rijk Eeuw in versnelling in opdracht van Gazelle heeft geschreven, maar het laat wel die indruk achter. Zonde. Met een algemenere insteek had dit boek een standaardwerk binnen de Nederlandse fietsgeschiedenis kunnen worden, maar nu laat het gemengde gevoelens achter.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne-Claire Verham

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur