Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Literair pareltje maar niet erg monsterlijk

Anne-Claire Verham 10 augustus 2017

In Groot-Brittannië is Het monster van Essex al een gelauwerd boek: het kwam bovenaan de bestsellerslijst en kreeg twee literaire prijzen uit meerdere nominaties. En dan trekt het de lezer toch al zo aan met zijn prachtige kaft in Art Nouveau stijl. Kortom, het buitenland wacht en het succesverhaal van de tweede roman van auteur Sarah Perry is nog lang niet ten einde. Maar is dit echt zo’n pareltje dan? Dat vinden de liefhebbers van literair vernuft waarschijnlijk wel. Liefhebbers van spannende mysteries rondom zeedraken zullen daarentegen minder enthousiast zijn.

Sarah Perry (1979) is een Britse schrijfster en literatuurrecensent, die zelf opgroeide in Essex. Haar verhaal speelt zich af gedurende het jaar 1893, beginnende op oudejaarsavond. Hoofdpersoon is de welgestelde Cora Seaborne, die onlangs weduwe is geworden. Dit voornamelijk tot haar opluchting, want ze werd mishandeld door haar echtgenoot. Nu wil ze volop genieten van haar nieuwe vrijheid en doen waar ze zin in heeft. Aldus vertrekt ze samen met haar struise gezelschapsdame Martha en haar autistische puberzoon Francis van Londen naar het stadje Colchester in Essex om fossielen te gaan zoeken. Er is echter een gevaarlijk monster waargenomen in de wateren van Essex en als Cora dat hoort gaat ze geboeid op zoek naar deze levende ‘zeedraak’.

Wanneer ze bevriend raakt met dominee William Ransome en zijn vrouw Stella die in het kustdorpje Aldwinter wonen, verhuizen Cora en haar metgezellen hier ook naar toe, in de hoop er het monster te vinden. Cora wordt er echter meer in beslag genomen door de dominee dan door het monster. Ondertussen onderneemt Martha, een overtuigde socialist, verwoedde pogingen om de huisvesting van Londense armen te verbeteren. Maar hoewel beide dames het goed bedoelen, levert hun vrijgevochten gedrag meer problemen op dan ze hadden voorzien.

De goede dingen die er over dit boek te zeggen vallen, vragen om superlatieven. Perry heeft een bijzonder fraaie schrijfstijl vol schitterende zinnen, stijlvolle metaforen en rake opmerkingen. Extra knap is het feit dat ze een wat formeel negentiende-eeuws overkomende taal net zo vlot weet te schrijven als een meer hedendaagse taal. Iets dat de Nederlandse vertalers Natasha Gerson en Roland Fagel goed wisten over te nemen.

“Wie het verleden tot heden wenste leed tijdverlies, wie het heden naar het verleden wenste hekelde de tijd.”


Ondertussen schildert Perry een zeer levensecht beeld van een door haarzelf vormgegeven, tamelijk donkere, maar evengoed pittoreske Victoriaanse wereld. Het lijkt haast alsof je ernaartoe bent getransporteerd en een rondleiding krijgt. Daarbij kom je terecht in een verhaal dat schoonheid in ziekte en verval zoekt, dat heel wat eigenzinnige en goed doorleefde personages kent en waarin de liefde steeds weer op onverwachte plekken opduikt. En waarin je gaandeweg wordt aangespoord om jezelf op de dottige wolken van dit duistere sprookje mee te laten voeren naar een etherische en emotioneel beladen ontknoping.

Sarah Perry heeft veel belangstelling voor gotische literatuur, wat te merken is aan de sfeer in dit boek. Toch doemen op dit punt de eerste bedenkingen op. De gotiek leunt hier namelijk wel erg veel op mist, moeras, oude eiken en donkere kleding en erg weinig op het monster uit de titel. Door het gebrek aan horror blijft het verhaal bovendien wat spanningsloos, maar ook andere problemen en conflicten gooien te weinig kolen op het vuur.

Verder is de opbouw van het verhaal rommelig. Het wordt aan elkaar gebreid door een overdadig aantal gezichtspunten, welke over elkaar heen buitelen als jonge honden. Dat doet Perry om de gevoelens en gedachten van al haar personages breed uit te kunnen meten. En ja, ze is lenig genoeg om het begrijpelijk te houden en geeft veel inzicht in het menselijk handelen. Voor de lezer valt het echter niet mee om alle draadjes die hieruit voortkomen te blijven volgen.

Daarmee is Het monster van Essex een boek dat sommige lezers meer zal bekoren dan anderen. Al geldt dat niet voor de belangrijkste attractie van dit boek: Cora Seaborne zal welhaast iedereen bekoren.

5

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne-Claire Verham

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur