Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Grenzeloze verhalenbundel met te weinig pit

Het idee achter de Engelstalige verhalenbundel The Outcast Hours is veelbelovend. Samenstellers Mahvesh Murad en Jared Shurin kozen verhalen van auteurs over de hele wereld rondom het thema ‘nacht’. Ieder nieuw verhaal speelt zich af op een ander continent dan het vorige, waardoor de lezer de wereld rondreist. Daarnaast is de bundel ook grenzeloos wat betreft genres en biedt het van alles wat. Of althans, dat was de bedoeling, maar helaas gaat er op dat punt iets mis. Te veel deelnemende auteurs blijven hangen in een weinig onderscheidend niemandsland tussen specifieke genres in.  

De Pakistaanse schrijfster en redacteur Mahvesh Murad en de Britse auteur en blogeigenaar Jared Shurin ontmoetten elkaar online, waar ze stukjes schreven voor dezelfde blogs. Ieder voor zich hadden ze al veel verzamelbundels verzorgd, maar er samen een maken leek hun gezelliger. Zo ontstond The Djinn falls in love, waarvoor ze een internationale cast aan auteurs wisten te strikken. Deze bundel werd een groot succes en dus volgde er met The Outcast Hours een tweede.  

Deze bevat vijfentwintig verhalen die worden omlijst door negen microverhaaltjes van China Miéville. De andere verhalen zijn alles behalve micro en hebben voor een anthologie als deze een forse lengte van zo’n 5000 tot 8000 woorden met enkele uitschieters naar boven of beneden. Dat geeft veel waar voor je geld, maar ook een vrij klein lettertype en het gevoel van overdaad. In het Nederlands vertaalde bijdragers naast Miéville zijn S.L Grey, Lauren Beukes, Daniel Polansky en Marina Warner (lang geleden).  

Het moet gezegd dat de bundel subliem begint. De eerste vier verhalen hebben goede plots, durf en originele ideeën. In combinatie met de internationale enscenering is de aanvankelijke verrassing dan ook groot. Helaas krijgt dat niet echt een vervolg. Het niveau zakt naar middelmatig, een enkele uitzondering daargelaten. Daar zijn verschillende redenen voor aan te wijzen.  

Om te beginnen heeft een meerderheid van de deelnemers het thema ‘nacht’ niet zo serieus genomen. In hun verhalen speelt de nacht geen sleutelrol, maar is het meer een sfeervol decor voor een verhaal dat ook best overdag mogelijk was geweest. Of de auteur lijkt een al geschreven verhaal te hebben aangepast door er wat bespiegelingen over de nacht als verschijnsel aan toe te voegen. Daarmee komt het thema maar half uit de verf.  

Ondertussen krijgt de nacht een nogal slechte pers. Er is weinig goeds te vinden in de nacht en een baan in de avond- of nachtdienst valt dringend af te raden. Slechts zelden gloort er hoop tussen de stralende sterren. Hoofdpersonen beschouwen zichzelf als echte nachtdieren, maar krijgen daarvoor de rekening betaald. De nacht lijkt wel de tweelingbroer van de Twilight Zone vol monsters, moordenaars en andere freaks. Dat werkt op de een of andere manier niet goed en een serieus tegenwicht wordt node gemist. Waarschijnlijk ook omdat flaptekst en voorwoord een grotere gevarieerdheid suggereren dan er uiteindelijk wordt geleverd. Vooral het gebrek aan humorvolle verhalen (maar een stuk of drie) is jammer.  

Een bundel met louter duistere genreverhalen is het echter ook niet. Dat komt omdat de voor genreliteratuur gewenste kwaliteiten als een goede plotontwikkeling, een verrassende ontknoping of sense of wonder vaak ontbreken. Een ruim aantal schrijvers lijkt eerder algemene literaire aspiraties te hebben dan de behoefte volwaardige genreverhalen te schrijven. Dat levert onder meer bijdragen op die in weelderige zinnen niet opgehelderde mysteries beschrijven, verhalen rond treffend opgetekende dagelijkse beslommeringen met een kleine twist erin en verhalen met flauwe open eindes.  

Daarmee begeeft The Outcast Hours zict te vaak in grijs middengebied in plaats van in het licht of het echte donker. Daar staat tegenover dat bijna alle verhalen goed ingeleefde hoofdpersonen hebben, vlot zijn geschreven en origineel zijn qua onderwerp. Er staat dan ook geen bijdrage in de bundel die je echt slecht kunt noemen en voor korte verhalen geldt nog meer dan voor romans dat smaken verschillen. Toch is het jammer dat een bundel met een in principe pikant en spannend thema over de hele linie genomen zo weinig pit en verrassing te bieden heeft.        

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne-Claire Verham

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur