Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Sullige psychologe in onevenwichtig verhaal

Anne-Claire Verham 19 augustus 2020

Welterusten, mama is het eerste boek van de Zuid-Koreaanse schrijfster Mi-ae Seo (1965) dat het eigen land heeft verlaten en in meerdere vertalingen de wereld over gaat. Dat wekt de indruk dat het wel een bijzonder boek zal zijn, want ondanks de recente opkomst van Koreaanse fictie ligt het niet voor de hand zomaar ieder succesvol boek uit dit land te vertalen. Helaas blijkt het tegendeel waar. Welterusten, mama is op tal van schrijftechnische punten onder de maat en het verhaal is onevenwichtig en voorspelbaar.

In Zuid-Korea telt Mi-ae Seo als een echte bestsellerauteur. Afgezien van thrillers schrijft ze ook filmscenario’s, maar verder is er niet veel over haar bekend. Welterusten, mama is vanuit het Koreaans in het Nederlands vertaald door Mattho Mandersloot.

Hoofdpersoon is Lee Seonkyeong, een succesvolle forensisch psychologe van begin dertig. Op theoretisch vlak houdt ze zich bezig met de vraag wat mensen ertoe drijft een seriemoordenaar worden. Maar dan dringt die kwestie tweevoudig haar eigen leven binnen. Op de eerste plaats blijkt dat de ter dood veroordeelde seriemoordenaar Lee Byeongdo, die tot dan toe met niemand wilde praten, een gesprek wil met Seonkyeong. Dat is een goede kans om meer informatie over nog niet ontdekte slachtoffers te krijgen en dus gaat ze erop in. Ondertussen wordt ze echter ook opgezadeld met de zorg voor Hayeong, het zwaar getraumatiseerde, 11-jarige dochtertje van haar echtgenoot Jaeseong. Terwijl ze met beide situaties het nodige worstelt, ziet ze steeds meer onrustbarende overeenkomsten tussen Lee Byeongdo en Hayeong en komt haar veiligheid in gevaar.

Deze inhoud roept associaties op met The Silence of the Lambs, want Seonkyeong lijkt net zulke gesprekken met Lee Byeongdo te gaan hebben als Clarice Starling met Hannibal Lecter. Dat is niet stiekem, want Mi-ae Seo legt de analogie al snel zelf op tafel. Gaandeweg het boek blijft daar echter weinig van over. De paar gesprekken die er plaatsvinden, bieden maar weinig spanning of verrassing en de psychologe zit er als een middelbare scholiere bij. Ze heeft geen expliciete doelstelling en al zeker geen brandende motivatie.

Ook ten opzichte van Hayeong is het optreden van Seonkyeong nogal sullig. Pagina’s lang lezen we over haar onzekere opvoedkundige getuttel, terwijl ze de evidente trauma’s van dit kind zo goed als negeert. 'En dat heeft psychologie gestudeerd,' zo merkt studievriendin en kinderpsycholoog Heeju dan ook terecht op, wanneer Seonkyeong haar om advies vraagt. Het verandert weinig. Op het aanbod snel met Hayeong langs te komen gaat ze niet in, want therapie zou het kind maar stigmatiseren, zo meent de beroepspsychologe. Het tekent dit boek dat ze zich later blijkbaar heeft bedacht, maar dat de lezer nooit verneemt waarom.

Ook met andere personages schiet het niet op. Het gezichtspunt van Lee Byeongdo krijgen we regelmatig te lezen en is aanvankelijk nog wel interessant, maar na een keer of drie is het alleen maar herhaling van hetzelfde riedeltje. Afgezien dan van dat ene feit dat je, tegen de tijd dat het wordt geopenbaard, allang hebt geraden. Iets vergelijkbaars gebeurt rondom Hayeong, al krijgen haar gedachten minder ruimte.

Ondertussen is het boek geschreven in een nogal eenvoudige taal, waarbij regelmatig een irritant verteltoontje wordt aangeslagen. Verder ontmoeten we een puppy die helemaal niks onderplast of stukbijt en vader Jaeseong staat als personage zozeer in dienst van de verhaallijn dat hij de windvaan voorbij is. Tenslotte heeft dit boek helemaal geen interessante Zuid-Koreaanse inbreng, want met wat aanpassingen op het gebied van namen, gerechten en andere details, kan deze geschiedenis ook prima in de Verenigde Staten plaatsvinden.

Het moet gezegd dat Mi-ae Seo haar thema, betreffende de vraag wat een mens tot het plegen van gruwelmoorden brengt, naarstig aan blijft kaarten en dat er een tamelijk eng einde uit de hoge hoed komt. Maar een constructieve plotlijn ontbreekt en de spanning valt ook tegen. De vraag waarom dit boek werd uitgekozen voor vertaling is dan ook een groter mysterie dan het verhaal zelf.

10

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne-Claire Verham

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur