Teleurstellend verhaal

Voor de leesclub van de Boekenreizigers mocht ik het boek Hiltje van Anita Terpstra lezen. Nu had ik al meerdere boeken van deze auteur gelezen en aangezien ook het onderwerp me erg aansprak hoopte ik op een zeer fijne leeservaring. Helaas. Niet dus. Ik besef heel goed dat dit maar een persoonlijke indruk is, maar volgens mij had hier zo veel meer in gezeten, zeker in handen van een ervaren auteur als Anita Terpstra. Misschien heb ik haar intentie niet goed begrepen, dat kan natuurlijk, maar ik had constant het idee dat ik een script voor een tv-documentaire aan het lezen was, en niet het verhaal van Hiltje, zoals de titel belooft.
De cover, waar ik sowieso niet zoveel belang aan hecht, was wel mooi en gaf goe weer waar het om ging in dit verhaal, emigratie naar de Verenigde Staten, op zoek naar een beter leven. In mijn eigen stad vertrokken er ook velen naar het verre Amerika, dus er was wel een band, dacht ik.
De auteur beweert dat ze de vrouw, de stille kracht achter de man, op de voorgrond wilde zetten. Dat trok me wel aan, maar kwam volgens mij helemaal niet tot uiting.
Ik zag een stamboom staan en dacht ‘aha, dat is fijn’, geschiedenisfanaat die ik ben’. Het verhaal begint bij HIltje’s geboorte, en haar huwelijk met een weduwnaar met twee kinderen en de hele verdere familie, dan he je die stamboom echt wel nodig. Hier begint het voor mij fout te lopen. Het is een dun boekje en ik had de indruk dat dit eerder een stamboom was die paste bij een kloek boekwerk van zo’n duizend pagina’s, waar de hele familiegeschiedenis gespreid over minstens 100 jaar uit de doeken wordt gedaan. Maar dat was hier dus niet het geval.
We blijven opsommingen krijgen, over alles wat de mannen moeten meemaken in eht nieuwe land, maar het blijft veelal een opsomming van feiten, op het einde wordt er dan aan alle personages ene paar regeltjes gewijd om te zeggen hoe et nu met hen gaat en hoe ze er dan financieel voorstaan.
Personages worden niet uitgediept, buiten een klein stukje over Sybregje, de dochter van Heerke en op het einde nog wat meer over Hiltje. Jammer, maar dit boek loste voor mij de verwachtingen niet in, maar dat betekent uiteraard niet dat dat ook voor andere lezers zo is.

Meer recensies van anne-marie margrete dewachter franke