Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Het einde in leven en literatuur

Anne Oerlemans 20 juli 2019

De romancyclus Op zoek naar de verloren tijd van Marcel Proust (1871-1922) is waarschijnlijk een van de bekendste uit de wereldliteratuur. Het zevende en laatste deel in de cyclus, De tijd hervonden, verscheen bij De Bezige Bij in 2018 in een nieuw jasje. Dit laatste deel werd, net als de voorgaande delen, vertaald door Thérèse Cornips.

“Zeer zeker was ik van plan al vanaf morgen, zij het ditmaal met een doel, weer in afzondering te gaan leven. Zelfs bij mij thuis zou ik in mijn werktijden geen mensen op bezoek laten komen, want de plicht om mijn oeuvre te schrijven ging boven de plicht om beleefd, of zelfs om een goed mens te zijn.”


In De tijd hervonden komen hoofdpersonage en auteur steeds dichter tot elkaar en worden op sommige plekken zo goed als één. Marcel besluit zich terug te trekken in zijn eenzaamheid om zijn levenswerk in de literatuur af te maken. Daarbij is dit zevende deel duidelijk als een afsluiting geschreven, veel gebeurtenissen uit de voorgaande delen komen nogmaals langs in de herinnering van het hoofdpersonage.  

“Zoals toen ik de madeleine proefde waren alle zorgen over de toekomst, alle verstandelijke twijfel verdwenen. Die waar ik zojuist nog door werd bestookt wat betreft de realiteit van mijn literaire gaven en zelfs van de literatuur, bleken als bij toverslag te zijn opgeheven.”


Het lezen, de literatuur en de verhouding van deze twee tot het leven staat centraal in dit laatste deel van Op zoek naar de verloren tijd. Er zijn, zoals we dat in eerdere delen ook zagen veel verwijzingen naar de literatuur en de klassieken, bijvoorbeeld wanneer Proust het Parijs in de Eerste Wereldoorlog vergelijkt met Pompeï. Ook neemt Proust een door hemzelf geschreven passage op die in zijn verhaal van de hand van Edmond de Goncourt is, zijn hoofdpersonage leest deze schrijver op dat moment. Op een ander niveau in de tekst lezen we Prousts gedachten over het schrijverschap, de literatuurtheorie en poëticale opvattingen.

“Vandaar de grove verleidelijkheid voor de schrijver om intellectuele werken te schrijven. Barre ongevoeligheid. Een werk waar theorieën in staan is als een voorwerp waaraan men het prijskaartje heeft laten hangen. Dan nog geeft dat laatste louter een waarde aan, terwijl daarentegen in de literatuur de logische redenatie verarming is.”


Deze laatste neigen weer meer richting de filosofische passages zoals de lezers van de cyclus deze inmiddels ook zullen herkennen. Wederom zijn het geen verrassende onderwerpen waar ons hoofdpersonage zich over buigt, namelijk het geheugen en hoe mensen gedurende de tijd veranderen. Nieuw daarin is wel de reflectie en bezinning op het ouder worden, zowel van de mensen om hem heen als van Marcel zelf. De auteur benadrukt daarnaast in dit laatste deel een aantal keer dat de gehele romancyclus niets dan fictie is.

“In dit boek, waarin niet één feit staat dat niet fictief is, waarin niet één figuur voorkomt van het genre ‘sleutelroman’, waarin alles door mij verzonnen is al naar nodig was voor mijn betoog, moet ik tot eer van mijn land zeggen dat alleen de schatrijke verwanten van Françoise die hun buiten verlieten om hun hulpeloze nicht bij te staan, dat alleen zij werkelijk bestaande mensen zijn.”


Proust heeft nooit een historische roman of geschiedschrijving gepoogd te schrijven, maar wie zijn romancyclus leest krijgt een mooi beeld van het leven in Frankrijk aan het eind van de negentiende eeuw. Een belangrijke gebeurtenis die in dit opzicht met betrekking tot De tijd hervonden genoemd moet worden is de Eerste Wereldoorlog. De passages die Proust hierover schrijft laten wederom de politieke spanningen in zijn tijd zien en kunnen – hoewel niet wetenschappelijk verantwoord – zeker dienen als bron voor mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Frankrijk. Met de soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog komt eveneens een laatste belangrijk thema nogmaals terug in het werk; homoseksualiteit.

Dit laatste deel leest als een ‘hoe is het nu met’, waarin Proust terugkijkt op zijn uitvoerige roman tot het laatste punt, de hele cyclus rond maakt en daarmee afsluit. De herinneringen aan vorige delen uit de cyclus die Proust bij de lezer naar boven haalt maken het lezen van alle delen de moeite waard en de verwijzingen – in plaats van het herhalen van passages – maken dat het laatste deel geen dienstdoet als simpele ‘samenvatting’ maar onderdeel van het geheel is. Het lezen van de gehele cyclus is een waar avontuur voor de lezer die de uitdaging aan durft te gaan.

4

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne Oerlemans

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur