Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Verdriet en vergetelheid

Anne Oerlemans 08 juli 2019

De romancyclus Op zoek naar de verloren tijd van Marcel Proust (1871-1922) is waarschijnlijk een van de bekendste uit de wereldliteratuur. Het zesde deel in de cyclus, De voortvluchtige, verscheen bij De Bezige Bij in 2018 in een nieuw jasje. Dit deel werd, net als de voorgaande delen, vertaald door Thérèse Cornips.

De ‘voortvluchtige’ verwijst naar Albertine, die het hoofdpersonage aan het eind van deel vijf, De gevangene, verlaat. Het hoofdpersonage gaat in De voortvluchtige op zoek naar redenen voor het vertrek van Albertine. Ook het zesde deel verscheen pas na het overlijden van Proust voor het eerst en net als in het vijfde deel zijn er talloze verwijzingen naar eerdere delen. Er zitten ook veel foutieve verwijzingen in het manuscript en daarom zijn de noten die de lezer wijzen op incongruentie tussen de delen verhelderend.

Het eerste hoofdstuk van De voortvluchtige is wederom een zelfanalyse vol met gedachten over gevoelens zoals we die in eerdere delen ook zijn tegengekomen. De reflectie van het hoofdpersonage op zijn liefde en het verleden levert prachtige zinnen op.  

"En het is onze meest rechtvaardige en wreedste straf voor het zo volstrekte, als van een kerkhof zo vredige vergeten, waarmee wij ons van degenen die wij niet langer beminnen hebben losgemaakt, dat wij ditzelfde vergeten al half voorzien als iets onvermijdelijks ten opzichte van degenen die wij nog beminnen."


Het verlies van Albertine staat centraal, samen met de rouwverwerking die daarbij hoort, ook hier zien we weer een herkenbaar thema in Prousts werk opduiken: de herinneringen. Maar Proust doet ook iets nieuws, hij introduceert een brievencorrespondentie in zijn zesde deel, waarbij de briefwisselingen letterlijk zijn opgenomen. Qua stijl verrast Proust in elk deel van zijn omvangrijke romancyclus op een andere manier.

Hoofdstuk twee in deel zes is weer wat minder filosofisch en betrekt meer op veel verschillende personages, maar deze keer minder gebonden aan de bezoeken aan de salons dan in eerdere delen. Ook is opvallend dat waar Proust in deel drie, De kant van Guermantes, nog spreekt over personen die meerdere mensen lijken te zijn, hij dit in De voortvluchtige op zijn eigen hoofdpersonage betrekt. Een persoon is meerdere personen in zijn leven en met het verlies van Albertine wordt dat op het ‘ik’ betrokken, er zijn meerdere ‘ikken’ in jezelf.


"Ons ik bestaat uit de opeenstapeling van onze successieve gemoedstoestanden. Maar die opeenstapeling is niet onveranderlijk zoals de stratificatie van een berg. Voortdurend halen opwaartse bewegingen oude lagen aan de oppervlakte tevoorschijn."



Een laatste filosofisch inzicht dat Proust introduceert is het idee dat de mens de wereld an sich niet kan kennen en deze invult vanuit een eigen blik en een eigen referentiekader.

"Wij hebben van de wereld maar vormloze, fragmentarische inzichten, die wij aanvullen met arbitraire ideeënassociaties, een bron van gevaarlijke suggesties."


In hoofdstuk drie bevinden we ons in Venetië, waar de stad en de kunst beschreven worden maar ook de relatie met de moeder van het hoofdpersonage weer terugkomt. Proust gebruikt hier opvallend genoeg ook een aantal keer de directe dialoog, die veelal over politiek gaat en in het vierde en laatste hoofdstuk neemt Proust de lezer weer helemaal mee terug naar de society met alle maatschappelijke verhoudingen en ongewone huwelijken die zich daar tussen de verschillende families en standen afspelen.  

De voortvluchtige is het dunste deel uit de romancyclus van Proust met zijn 348 pagina’s, maar met alle verschillende hoofdstukken, onderwerpen en stijlen wel het meest diverse en het meest afwisselende voor de lezer. Toch is de voorkennis uit eerdere delen van het werk wel vereist om ook dit deel als lezer te kunnen doorgronden. 

4

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne Oerlemans

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur