Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Levenslang in literatuur

Anne Oerlemans 20 april 2020

Christine Otten (1961) debuteerde in 1995, maar brak in 2004 door met de grote roman De laatste dichters, die werd genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs. Otten werkte als journalist voor onder andere De Groene Amsterdammer en Vrij Nederland en is de bedenker en auteur van de ‘Gevangenis Monologen’: theatervoorstellingen gebaseerd op de verhalen van gedetineerden. Sinds tweeënhalf jaar begeleidt ze een schrijfgroep van langgestraften in de Penitentiaire Inrichting Heerhugowaard, locatie Zuyder Bos.

Net als Otten leidt hoofdpersonage Katrien Achenbach schrijfworkshops in de gevangenis. Zelf worstelt zij met een writers block maar in het Re-integratie- en Onderwijscentrum gaat er een wereld voor Katrien open. Ze maakt kennis met de levenslang gestrafte Luc S., die in het geheim een dagboek bijhoudt maar niet te porren is voor haar workshops. Katrien begint steeds meer thuis te komen in haar schrijfgroep, en vindt bij de gedetineerden vriendschap en begrip. Ondertussen schrijft Luc meedogenloos eerlijk over zijn leven én Katrien, het is zijn verzet tegen een uitzichtloos bestaan.

‘Ik heb erover nagedacht; ik schrijf voor mezelf. Ik heb geen getuigen nodig, geen oordelen van anderen, of opbouwende kritiek of wat ze dan ok doen in die schrijfgroep. Mijn enige ambitie is mezelf te overtuigen dat ik besta. Luc was here. Zoiets. Inpluggen op het onderbewuste doen ze maar in die groep.’

Een inkijkje in het hoofd van een levenslang gedetineerde, dat is wat Otten de lezer met haar personage Luc biedt. Een bijzonder interessant en realistisch inkijkje: hoewel Otten geen verhalen uit haar eigen ervaring letterlijk gebruikt om de privacy van de gedetineerden te waarborgen, is duidelijk dat ze in haar werk veel inzicht heeft opgedaan over hoe het voor een mens moet zijn om letterlijk geen uitweg, geen toekomst meer te hebben.

‘[…] kijk dat schrijf ik allemaal op achter elkaar zonder punten komma’s of van die shit weet ik veel als ik schrijf beweeg ik tenminste staat de tijd niet stil ik zweer je mij krijgen ze niet gek ik doe mijn ding [...].’

Wat betekenen begrippen als ‘vrijheid’ nog wanneer je levenslang, dag in, dag uit op dezelfde locatie verblijft, je medegedetineerden ziet komen en gaan en er voor jou niets meer verandert? De dagboeken van Luc lezen als een stream of consciousness, fragmenten zonder punten of komma’s, opsommingen, abrupt afgebroken zinnen zonder einde.

‘Katrien zei trouwens iets dergelijks toen ze me uitnodigde te komen schrijven, mijn verhaal. Ze zei dat “liegen ook mag”, fictie. Volgens haar kom je dan zelfs vaak ‘dichter bij de waarheid’.’

In Een van ons wordt de grens tussen feit en fictie opgezocht. Hoewel Katrien duidelijke overeenkomsten vertoond met de activiteiten van de auteur, ga je er als lezer van uit dat deze roman verzonnen is. Otten laat ons echter twijfelen door een getalenteerde medegedetineerde en protegé van Luc, bij zijn vrijlating, het dagboek van Luc naar buiten te laten smokkelen en aan Katrien te overhandigen met de mededeling daar iets mee te doen. Al deze langgestraften niet langer onzichtbaar te laten zijn.

En onzichtbaar zijn Luc en zijn medegedetineerden zeker niet. Een van ons maakt de kijk op het ‘leven’ in de gevangenis anders en zet de lezer aan het denken, zonder een beroep te doen op medelijden of de lezer deelgenoot te maken van misdrijven of andere schokkende beschrijvingen.

Een van ons is geen boek om het drama, om de actie, maar zoekt juist de psychologische kant op. Hoe overleeft een mens in totale isolatie, zonder vooruitzicht. Otten slaagt erin een (voor veel lezers) onbekend deel van de menselijke psyche bloot te leggen in de niet-alledaagse omgeving van de penitentiaire inrichting. Een interessant staaltje literatuur, zowel voor mensen binnen als buiten het gevangeniswezen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne Oerlemans

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur