Een compromisloos personage
Marijke Schermer (1975) is roman- en toneelschrijver en haalde met Liefde, als dat het is de shortlist van de Libris Literatuurprijs in 2020. Momenteel werkt ze aan de verfilming van haar roman Noodweer en verscheen begin 2024 haar nieuwste boek bij Van Oorschot: In het oog.
'De personages van Schermer zijn psychologisch ijzersterk uitgediept, vooral hoofdpersonage Nicola is een meesterwerk.' – recensent Anne
Hoofdpersonage Nicola wordt onverwacht verlaten door haar geliefde en tegelijk blijkt dat de financieringsaanvraag voor haar onderzoek naar de bacterie Leptotrichia animalis is afgewezen. Nicola besluit de wereld een beetje meer naar eigen hand te zetten en zich niet meer te conformeren aan de bestaande normen, zowel in haar onderzoek als in haar nieuwe relatie.
'En ik geloofde dat het verlangen naar een fatsoenlijk leven, en het verlangen ons te conformeren en beleefd te blijven maakt dat we onszelf laten opsluiten en uitbleken, en ook zelfs dat we ons uiteindelijk zonder verzet zullen laten afslachten.'
De eigenzinnige schrijfstijl van Schermer past bij haar hoofdpersonage. Als lezer ga je er, als je er na een paar pagina's eenmaal aan gewend bent, gemakkelijk in mee. Door het uitwerken van verschillende relaties in het leven van haar personages komt de auteur tot de kern van het menszijn.
De personages van Schermer zijn psychologisch ijzersterk uitgediept, vooral hoofdpersonage Nicola is een meesterwerk. Ze sluit geen compromissen meer, is op zichzelf en trekt haar eigen plan. Tot op zekere hoogte zou je haar wereldvreemd of onaangepast kunnen noemen en toch weet ze zichzelf jarenlang staande te houden in de maatschappij. Langzaam verliest Nicola, die helemaal opgaat in haar bacterieonderzoek, de grenzen tussen wetenschap en werkelijkheid.
'Ik voelde een wrede werkelijkheid die aan me trok, waar ik op een onbegrijpelijke manier verantwoordelijk voor was, en tegelijk was ik hier in deze kleine oase zo gelukkig.'
In het oog is een boek waarin universele thema's tegen een actuele achtergrond worden uitgewerkt, bijvoorbeeld in de activistische dochter Marie, die Nicola van een afstand aan de wereldlijke problemen van haar generatie, zoals doorgeslagen kapitalisme en klimaatverandering, herinnert.
De roman is echter geen politieke roman, het actuele vormt een basis voor het onderzoek naar de personages, hun relaties en diepere verlangens. In het oog gaat over zien en gezien worden, over de liefde en de manier waarop we ons allemaal moeten aanpassen om in de mal van onze werkelijkheid te passen.
Wil jij ook meer en leuker lezen? Lees dan dit boek voor de Hebban Reading Challenge van 2024!
Vink er bijvoorbeeld de volgende checklistcategorieën mee af: 'Lees een jong boek' en 'Lees een denkend boek'. Meedoen kan via Hebban.nl/challenge.
Reageer op deze recensie