Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Metaforische vervreemding

Emily Kocken is schrijver en beeldend kunstenaar. Haar debuutroman Witte vlag werd in 2013 genomineerd voor de Academica Literatuurprijs. Ze schrijft korte verhalen, essays en tentoonstellingsteksten. Lalalanding is haar derde roman die verschijnt bij uitgeverij Querido. Kocken woont en werkt in Amsterdam en Parijs.

Lalalanding speelt zich af in een (fictief) Parijs aan het begin van de jaren vijftig van de twintigste eeuw. Jean Rodin is een denker die een machinaal leven leidt als arbeider in de lichtfabriek van Lumière. Wanneer zijn collega André Vérité van een grote hoogte springt en sterft denkt Jean dat dat zijn schuld is. Hij denkt ook dat hij verliefd is op zijn zusje Odilette, die op haar beurt denk dat ze de oude ziel van een drenkelinge uit de Seine is.

Een literair experiment, zo mag de derde roman van Kocken met recht genoemd worden. In de uitgebreide verantwoording over verschillende ideeën en fragmenten die uitgewerkt werden in het verhaal, zegt de auteur geïnspireerd te zijn geraakt door Stijloefeningen van Raymond Queneau, waarin een simpele gebeurtenis in Parijs op negenennegentig verschillende manieren wordt verteld.

Lalalanding is een experiment in vorm, zowel qua taal en inhoud als qua lay-out. De zinnen die Kocken maakt zijn vooral associatief en lijken niet zozeer een daadwerkelijke betekenis te hebben als wel slechts een aaneenschakeling van allitererende of associatief verbonden woorden te zijn, dat geeft de zinnen snelheid. Het is geen poëzie en ook niet overal proza, maar een vorm die daar tussenin zweeft. De vele Franse uitdrukkingen, zinnetjes en woorden die Kocken gebruikt voelen vooral aanstellerig aan.

‘Gare Saint-Lazare, spookachtig fantoomstation waar jij, Jean Rodin, aan het begin van deze vertelling binnenstapte, je weet nooit zeker of je de liefde van je leven ziet, was de eerste gedachte, die je namens de verteller over jezelf meedeelde, […].’

Het hoofdpersonage wordt door de verteller toegesproken in de je-vorm, delen van het verhaal worden vanuit het perspectief van zijn zusje in de derde persoon enkelvoud bekeken en één keer breekt de auteur in om in een kort hoofdstuk de lezer aan te spreken en uit te wijden over de locaties in Parijs die voorkomen in het boek en waarvan er één in 2008 gebruikt werd bij het filmen van de Tarantino-film Inglorious Bastards. Niets heeft die interventie te maken met het verhaal dat zich in de jaren vijftig afspeelt en het blijft voor de lezer daarmee een compleet raadsel.

‘Oui, dit is een terzijde, het zou zeker kunnen dat dit de vaart uit het verhaal haalt, maar ach, over welke vaart hebben we het dan, als we het u zouden mogen vragen, en u in staat was om hier meteen antwoord op te geven?’

De herhalingen van sommige zinsneden geven de lezer een vals soort houvast in dit vervreemdende spel dat Kocken schreef. Zijn de personages metaforen, hangt het verhaal aan elkaar van metaforen, is het verhaal een metafoor of blijft het slechts bij die oppervlakkige vervreemding en het literaire spel? Het resultaat van haar experiment is een verhaal dat geheimzinnig en sfeervol oogt en daarmee compleet betekenisloos lijkt te worden, de lezer tast in het duister, voelt dat er meer moet zitten achter deze ogenschijnlijk lichtvoetige roman zonder daar precies de vinger op te kunnen leggen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne Oerlemans

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur