Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Bijzonder actueel kunstwerk

Anne Oerlemans 24 juni 2019

Ali Smith (1962) werd meerdere malen genomineerd voor de Man Booker Prize en wordt geprezen om haar psychologische inzicht en stilistische kunnen. In 2015 won Smith de Baileys Prize, de Goldsmiths Prize en de Costa Novel Award voor haar roman Het een als het ander. Net als deze roman werd ook haar roman Herfst genomineerd voor de Man Booker Prize. Na de herfst en de winter volgt de lente en zo verscheen in 2019 ook de Nederlandse vertaling van Lente bij Prometheus, door Karina van Santen en Martine Vosmaer.

In Herfst speelde Brexit een rol en ook in Winter kregen de gevolgen van de Brexit, het presidentschap van Trump, de vluchtelingenstromen en de plastic soep een rol toebedeeld. Het kan daarom geen verrassing meer zijn voor de lezers van Smiths serie dat ook Lente bol staat van de verwijzingen naar onze huidige maatschappij. De politiek, #metoo, fake news, klimaatverandering en wederom de Brexit komen terug in deze nieuwe roman van Smith en daarmee schreef ze een krachtige, geëngageerde roman.

Net als in Winter speelt Smith met verschillende stijlen en de chronologie van haar verhaal. De schrijfstijl is er over het algemeen een van korte zinnen en ‘hapklare’ stukken tekst. Dit maakt dat ook deze nieuwe roman heel snel leest en tegelijkertijd heel veel verschillende lagen van diepgang heeft. Zo levert Smith, net als in haar voorgaande werken geen direct commentaar, maar haar analyses van onze huidige maatschappij zijn messcherp.  

“We willen dat je ons een monster van je DNA en een geldbedrag stuurt zodat we je kunnen helpen erachter te komen wie je bent, wie je familie is en was en waar je vandaan bent gekomen in de geschiedenis, en we willen dat alleen maar om die volkome legitieme redenen als een nuttige dienst voor jou.”


Elk van de drie delen in het boek begint met een atypisch hoofdstuk, zo begint het eerste deel met een stream-of-consciousness over wat wij als mensen blijkbaar willen in dit leven zoals we dat nu leven, het gaat dan vooral om de omgang met vluchtelingen. Ook volgt er daarna een kort hoofdstuk waarin de aarde of de natuur aan het woord lijkt, vanuit een ik-perspectief. Hierin ziet de lezer de dreiging van de klimaatverandering verwoord. Het tweede deel begint met eenzelfde soort tekst die laat zien hoe sociale media en internetgiganten ons gebruiken, terwijl wij denken dat wij het zijn die hen gebruiken. 

Zaken die normaal geen stem hebben krijgen deze dus van Smith en dat maakt de passages des te treffender. Pas na deze indrukwekkende en tot nadenken aanzettende hoofdstukken worden door Smith enkele personages geïntroduceerd. Eenzaamheid en migratie en discriminatie staan centraal in de rest van het verhaal. Vanwege die laatste twee thema’s en de verwijzingen naar recente gebeurtenissen is Lente iets minder tijdloos dan Winter, maar daardoor juist een mooiere weergave van de tijd waarin wij leven. 

Een van de personages is Florence, een meisje van twaalf dat het leven in Groot-Brittannië voor vluchtelingen beter maakt en erg wijs is. Ze doet denken aan de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg. 

“Aangezien ik twaalf ben, en er nog maar twaalf jaar over zijn om te verhinderen dat de wereld verwoest wordt door klimaatverandering, zou ik zeggen dat er een urgentie is die gelijkstaat aan mijn leeftijd om iets te doen om dat te stoppen.”


Ali Smith zou Ali Smith niet zijn als de talloze verwijzingen naar cultuuruitingen, literatuur en de kunsten zouden ontbreken. En net als in Herfst doen ze dat dan ook gelukkig niet. Smith verwijst in Lente onder andere naar Katherine Mansfield, Rainer Maria Rilke en Charlie Chaplin.

Lente slaat wederom de spijker op de kop, zonder pretentieus of ingewikkeld te doen. Het is een bijzondere, actuele roman waarin verschillende verhaallijnen wederom kunstig samenkomen. Na lezing rest het de lezer na te denken over de maatschappij waar wij deel van uitmaken en natuurlijk het uitkijken naar Zomer.  

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anne Oerlemans

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur