Weer een heerlijke Nederlandse feelgood!

AnneHut 12 augustus 2024
‘Als ik jou was’ is weer een hilarisch boek met een diepere laag van Marijke Vos. Maudy en Wout konden niet meer van elkaar verschillen. Zij runt een ijssalon en heeft altijd het beste met iedereen voor, hij is een harde zakenman met een eigen makelaars bedrijf. Ze zijn elkaar een doorn in het oog en wanneer ze tijdens een knallende ruzie besluiten om elkaars ‘makkelijke’ leventje over te nemen is er geen weg meer terug. Ze komen er echter al snel achter dat het gras niet altijd groener is aan de overkant.

Het boek heeft een hoog Freaky Friday gehalte, in de eerste plaats komisch, maar het zet je ook aan tot nadenken. Mensen en situaties zijn zelfden zo zwart-wit als ze lijken en het is belangrijk om eerst het hele verhaal te kennen voor je oordeelt. Aan de andere kant laat het verhaal heel mooi zien dat een ander perspectief nieuw licht op een situatie of een probleem kan schijnen waardoor je tot nieuwe inzichten en oplossingen komt. We moeten een beetje van elkaar leren en elkaar de ruimte geven.

De karakter van de personages in dit boek staan lijnrecht tegenover elkaar, maar Marijke zorgt ervoor dat je ze beide begrijpt en je makkelijk in beide kan inleven. Het verhaal leest lekker vlot weg en de toegift na het dankwoord was een ontzettend leuk extraatje (sla het boek dus niet te snel dicht!). Dit was weer een heerlijke Nederlandse feelgood die 4/5 meer dan waard is!

Meer recensies van AnneHut