Ontzettend donker (and we like it!)

AnneHut 06 augustus 2024
Haunting Adeline is het eerste dark romance boek dat ik ooit las. Ik was al een tijdje benieuwd naar dit genre en of het echt zo donker en verontrustend is als iedereen beweerd. Als je voor het eerst op zoek gaat naar boeken binnen dit genre, kom je al snel bij Haunting Adeline uit.

Het verhaal gaat over Adeline, die in het huis van haar overleden oma gaat wonen en daar achter donkere familiegeheimen komt. Niet alleen ontdekt ze dat haar overgrootmoeder gestalkt werd, ze wordt het nu zelf ook. Zade werkt in het dagelijks leven hard om slachtoffers van mensenhandel in veiligheid te brengen. Maar wanneer hij verliefd op Adeline wordt raakt hij geobsedeerd. Hij moet en zal haar hebben, of ze nu wil of niet.

Ik was meteen weg van de schrijfstijl van deze auteur. Ze weet een perfecte atmosfeer neer te zetten en ik vond haar taalgebruik erg prettig om te lezen. Maar hoe ze personages opbouwt is echt fenomenaal. Ze hebben zeer complexe gevoelens en gedachten die aan de ene kant moeilijk te doorgronden zijn en aan de andere kant bekend aanvoelen. Adeline is ontzettend pittig, zeker geen dame in nood, hoewel ze ook kan breken. Zade is zich erg bewust van zijn twee uiterste persoonlijkheden en handelt hier met zijn volle verstand naar. Als je van een sloooooow burn houdt dan is dit boek ook zeker iets voor jou.

Ik dacht dat ik wel wat gewend was en dat boeken mij niet zo snel meer konden verrassen of shockeren. Maar dark romance brengt dit echt naar een ander level. Zeer duistere onderwerpen wordt grafisch verteld en ‘spicy’ is een understatement voor deze scenes. Het is dan ook belangrijk om te beseffen dat dit genre niet voor iedereen is. Veel mensen zullen bepaalde scenes aanstootgevend vinden en je kan makkelijk getriggerd raken als je gevoelig bent voor bepaalde onderwerpen (neem de triggerwarning in het begin serieus!).

Wat ik ook ontzettend leuk vond is dat er een paranormaal element in het verhaal zat. Hier wordt niet heel erg op ingegaan, maar wordt zeker een aantal keer aangekaart. Ook wordt er mooie symboliek gebruikt, zoals de roos die Zade in zijn hand vermorzeld.

Het lezen van dit boek/genre was voor mij echt een nieuwe ervaring. Een goede welteverstaan. Ik ben verkocht wat betreft het dark romance genre en ben erg benieuwd naar het vervolg Hunting Adeline. 5/5 sterren!

Meer recensies van AnneHut