Vrij grafische Peter Pan re-telling

AnneHut 13 februari 2024
Lost Boy is een Peter Pan re-telling met als hoofdpersonage de eerste lost boy Jamie(of slimme jongen zoals ze in de Nederlandse film genoemd worden). De synopsis bracht me echter een beetje van mijn stuk. Daarin wordt namelijk gezegd: “Once I loved a boy called Peter Pan.” Daardoor dacht ik dat het wellicht over Wendy ging. Maar het hoofdpersonage heet Jamie. Dit in combinatie met wat ik vooraf over het boek hoorde bracht me een beetje in verwarring. Daarbij had ik ook moeite om in het verhaal te komen. De eerste 100 pagina’s vond ik erg langdradig. Er worden wezens geïntroduceerd waar ik nog nooit van had gehoord en het leek slechts het doel te hebben om een zo bloederig en gruwelijke setting neer te zetten. De beschrijvingen zijn ontzettend gedetailleerd en grafisch, wat voor mij niet op deze manier had gehoeven.

Verder speelt Peter Pan hier amper een rol, er wordt alleen verteld dat hij een rotzak is. Hoewel dit contrasteert met het personage die we uit de Disney films kennen herken je het personage wel terug. Maar vanuit een ander perspectief lijken zijn acties niet zo onschuldig. Dit deel heeft wel als voordeel dat we het eiland en het reilen en zeilen goed leren kennen. Daarbij is voorin het boek een kaart toegevoegd zodat je je nog meer kan inleven. Dit vond ik een ontzettend leuk detail!

De tweede helft van het boek werd voor mij pas interessant, maar ik vond de laatste 10% echt spannend. Vanaf het begin werd al duidelijk dat Peter super narcistisch en een egoïst was, maar hier zien hoe kwaadaardig hij werkelijk is. Sowieso krijgen we hier meer van Peter en zijn gedrag te zien, in plaats van horen zeggen zoals in het eerste deel. Ook zien we meer van Jamie als persoon. Ik vond hem in het begin een vrij vlak personage, erg praktisch en met weinig emoties. Zijn karakter ontwikkeling was in dit deel ontzettend sterk.

En de plottwist op het einde was echt waanzinnig goed! Hoewel je waarschijnlijk (net als ik) voor het oppakken van dit boek al wist waar het naartoe ging. Ik had gewild dat ik het niet geweten had, want de uitwerking was fenomenaal.

Omdat het boek in de eerste helft zo langdradig was had ik het boek bijna aan de kant gelegd. Maar ik ben ontzettend blij dat ik het niet heb gedaan want de tweede helft (en met name deel 4) waren ontzettend leuk en gave me het gevoel wat ik verwacht had bij dit boek te krijgen. Daarom geef ik 3 sterren.

Meer recensies van AnneHut