Super spannend en onverwacht gruwelijk

AnneHut 24 juli 2024
In ‘Toen was ze weg’ van Lisa Jewell lezen we over het leven van moeder Laurel wiens 15-jarige dochter Ellie jaren geleden is verdwenen. Ze begint haar leven weer wat op de rit te krijgen en ontmoet een man waar ze als een blok voor valt. Ook heeft hij een dochtertje van 9 jaar die haar ontzettend veel aan Ellie doet denken. Hierdoor komen alle vragen en gevoelens rondom Ellie’s verdwijning in alle hevigheid weer terug. Zal ze ooit achter de waarheid komen?

In het boek speelt het thema verdriet een grote rol. Niet alleen rondom het verlies van Ellie, ook andere vormen van verdriet komen aan bod. Het duurt dan ook een tijdje voor het verhaal echt spannend wordt. Dit wil echter niet zeggen dat het begin saai is. Er wordt een ontzettend goede setting gecreëerd waar de rest van het verhaal zich op voortborduurt. Je kent de situaties vanuit verschillende perspectieve en snapt hierdoor de gedachten en gevoelens van de personages.

Dan komt de ene zieke plottwist naar de andere, wat ik na zo’n rustige opstart niet aan had zien komen. Het verhaal wordt ook onverwacht gruwelijk en redelijk grafisch. Ik twijfel of een trigger warning op zijn plaats was geweest. In het begin worden er al belangrijke details uitgelicht en je denkt al snel te weten waar ze op doelen. Echter heeft de waarheid mij compleet verrast, maar was het wel logisch.

Het enige minpuntje aan dit boek vond ik het verhaalperspectief. Het werd namelijk verteld vanuit de derde persoon en daar ben ik persoonlijk geen groot fan van. Maar dat is mijn eigen voorkeur. Na het lezen van dit boek weet ik zeker dat ik meer van Lisa Jewell ga lezen, want wat een rollercoaster was dit!

Meer recensies van AnneHut