Anno 2024 de hype niet meer waard

AnneHut 06 augustus 2024
De echte hype van “*50 shades…*” heb ik destijds aan me voorbij laten gaan. Ik heb nooit de films gezien, maar in 2024 vond ik het toch tijd om het boek een kans te geven. Misschien waren de verwachtingen te hoog, maar het heeft me niet omver geblazen.

Het verhaal wordt niet spannend opgebouwd, de bedoeling ligt er meteen dik bovenop. Daarbij vond ik de onweerstaanbare Christian Grey nogal instabiel en zich gedragen als een verwend jongetje. Laat zich snel leiden door gevoelens voor Anna en ziet hij José als een bedreiging, terwijl gevoelens juist geen rol moeten spelen. Ook lijkt hij niet veel uithoudingsvermogen te hebben in de slaapkamer terwijl hij zichzelf neerzet als pro.

Het verhaal geeft wel een goede inkijk in hoe het er in deze wereld aan toe gaat. Goede en duidelijke afspraken zijn in deze setting cruciaal. Dit wordt goed benadrukt en er komt zelf een contract bij kijken. Dit zorgde er echter voor dat dit boek niet geschikt was als audio boek. Het contract wordt namelijk 3x volledig doorgenomen, waardoor er 3 momenten compleet dood vielen. Het is de eerste keer al enorm langdradig dus bij de twee daarop volgende keren is vooruit spoelen onvermijdelijk.

Misschien ben ik inmiddels ‘verpest’ door de spicy/dark romance boeken van nu, maar ik vond Fifty shades of Grey de hype totaal niet waard. Misschien is in dit geval de film beter dan het boek? Ik zie mezelf in elk geval niet snel het volgende deel in de serie oppakken en geef dit deel 3 sterren.

Meer recensies van AnneHut