Liefde voor de Wadden!

AnneHut 26 augustus 2024
De serie Waddenliefde van Susan Muskee doet precies wat de titel zegt, het laat je (weer) verliefd worden op de Waddeneilanden. En dat komt van iemand die eigenlijk niks met eilanden heeft. Ik hou niet van zand, de wind en de vislucht, maar ook ik heb heerlijk weg kunnen dromen bij het eilandgevoel. Deze weet ze namelijk ontzettend mooi neer te zetten. Een heerlijke, geromantiseerde ambiance waarvan je snel vergeet dat het zich in Nederland afspeelt.

Elk van de boeken in deze serie bevat een opzichzelfstaand verhaal dat zich afspeelt op 1 van de Waddeneilanden. Maar de verhalen zijn hier en daar wel aan elkaar verbonden. Een aantal bij-personages zien we vaker voorbij komen en ook naar andere personages en situaties wordt verwezen. Ook zien we referenties naar andere boeken van Susan Muskee. De onderwerpen van deze boeken lopen erg uiteen, maar hebben allemaal haar signature humor en chaos. En uiteraard staat de liefde centraal, of het nu gaat om een bestaande relatie, secret crush of een ex.

Maar de boeken worden ook elk met een stukje levenswijsheid afgesloten, je kan uit elk verhaal een andere les halen. Ook waan je je niet alleen in het romantische eilandgevoel, je leest de boeken met een lach en een traan. En een gezonde dosis frustratie. En plaatsvervangende schaamte. Maar al deze emoties werken toe naar een welverdiend happy end.

Waddenliefde is een serie die je in een ruk uitleest en waardoor je het jammer vind dat er niet meer Nederlandse eilanden zijn (in het laatste deel maken we al een uitstapje naar Duitsland). Zoals altijd kan ik nu ook niet wachten op het volgende boek!

Meer recensies van AnneHut