Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Delbo’s pen is machtiger dan welke wreedheid ook

Anneke Gieling 15 juni 2023
Mijn eerste gedachte bij het lezen van Niemand van ons zal terugkeren was: wat uitzonderlijk! Al vrij snel daarna kwam de bewondering. Het taalgebruik van Charlotte Delbo is van een hartverscheurende literaire schoonheid. Daarbij weet zij ons in poëtische stijl te vangen met grootse en roerend wezenlijke gedichten. Mede daardoor ben je in staat haar getuigenis uit de zevenentwintig maanden durende hel tot je te nemen. Een hel zonder enige relativering met de donkerste hoeken van de menselijke geest. Indringend, poëtisch, krachtig, en soms ook apathisch of verward. Maar nergens sentimenteel, wat een haast bovennatuurlijke mentale kracht verraadt, temeer omdat Delbo haar getuigenissen al kort na de oorlog kon beschrijven. Dichter bij wat moordkampen als Auschwitz en Ravensbrück voor vrouwen betekenden, kun je nauwelijks komen. Delbo’s pen is machtiger dan welke wreedheid ook.

Vrouwenverhalen over Auschwitz en andere moordkampen zijn er relatief weinig, maar dat is niet de enige reden dat dit boek buitengewoon is. Meestal wordt gesproken over muzelmannen, de wandelende doden. Al bestaat er wel een vrouwelijke term voor: Muselweib/muzelvrouw, ze worden weinig in deze context genoemd, alsof vrouwen niet hetzelfde moesten doorstaan, alsof Delbo veel van haar vriendinnen niet tot muzelvrouwen zag verworden. Alsof Delbo zichzelf niet een wandelende dode heeft gevoeld, maar dankzij haar vriendinnen erdoorheen werd gesleept. Alleen al daarom moest dit verhaal worden verteld, alleen al daarom moet dit verhaal worden gelezen.
Uit Is dit een mens van Primo Levi: “Hun leven is kort, maar hun aantal grenzeloos: zij, de muzelmannen, de teloorgeganen, vormen de ruggengraat van het kamp; zij, de naamloze, altijd andere en altijd eendere massa, de niet-mensen die in stilte marcheren en zwoegen, in wie de goddelijke vonk is gedoofd, die te uitgeblust zijn om nog echt te kunnen lijden. Men aarzelt om te zeggen dat ze leven; men aarzelt om hun doodgaan dood te noemen, die dood die ze niet vrezen omdat ze te moe zijn om hem werkelijk te begrijpen.”

Hoewel het onder lezers weinig bekend is, wordt Delbo binnen de Holocaust-literatuurgemeenschap algemeen gerespecteerd. Deze relatieve onbekendheid is deels te wijten aan het feit dat de canon van de Holocaust-literatuur de neiging heeft zich te concentreren op schrijvers als Anne Frank , Primo Levi en Elie Wiesel, wier werken al veel langer in druk zijn.
Delbo’s belangrijkste werk, haar trilogie Auschwitz et après verscheen in de delen Aucun de nous ne reviendra, Une connaissance inutile en Mesure de nos jours. Ze schreef ze in de jaren direct na de oorlog, maar publiceerde haar werken pas in de periode 1965-1971 om het de tand des tijds te geven en uit angst dat het geen recht zou doen aan de grootste tragedie die de mensheid had gekend. Wie haar werk leest, weet wel beter.
Pas in 2021 werden de eerste twee delen van Auschwitz et après naar het Nederlands vertaald onder de titel Niemand van ons zal terugkeren. Het derde deel laat nog op zich wachten, helaas. De trilogie draagt haar persoonlijke motto ‘Aujourd'hui, je ne suis pas sûre que ce que j'ai écrit soit vrai. Je suis sûre que c'est véridique'. ('Nu weet ik niet meer zeker of wat ik heb geschreven waar is. Ik weet zeker dat het waarachtig is.’)

Voorafgegaan door en met dank aan het voorwoord van Arnon Grunberg, die niet twijfelt aan de literaire waarde van Delbo's teksten zoals die van kampliteratuur hoort te zijn. Grünberg zelf leerde haar werk pas in 2020 kennen, maar weet nu al dat zij bij de groten hoort, gelijkwaardig aan iemand als Primo Levi.
20

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Anneke Gieling

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur