Boeiend en aangrijpend

Anneke 02 mei 2021
Wanneer de deurbel gaat, kan je maar beter hopen dat Filip Cauwelier niet voor
je deur staat. Filip werkt immers als slachtofferbejegenaar voor de lokale politie Gent. Hij moet de mensen, op een zo’n goed mogelijke manier, op de hoogte brengen van slecht nieuws.
Dit nieuws kan heel varierend van aard zijn.
Het kan gaan over een overlijden, betrokkenen van verkeersongevallen opvangen, bemiddelen bij partnergeweld, begeleiden van slachtoffers van kleine en grote misdrijven, crisisopvang voorzien voor kinderen en jongeren, …
Deze variatie word in het boek zeer goed weergegeven. De verschillende hoofdstukken handelen over deze verscheidenheid.
Toen ik de eerste keer dit boek zag, had ik geen idee hoe uitgebreid de taak van een slachtofferbejegenaar kan zijn. Mijn verbazing was dus groot na het lezen van dit boek. De verhalen zijn stuk voor stuk boeiend en aangrijpend maar worden toch zeer mooi weergegegeven.
Het boek zelf verteld het verhaal van Filip zijn werk, deze verhalen worden geschreven door zijn vrouw Fieke Van der Gucht. De uitgeverij is Lannoo.
Het is een boek dat 216 pagina’s telt en zeer vlot leest. Naast de verhalen van slachtoffers, geeft Filip ook nuttige informatie mee, bijvoorbeeld waar je in bepaalde situaties terecht kan.
Kortom dit boek is een echte aanrader!!!

Meer recensies van Anneke