Detective en Fantasy

AnnekeT 05 november 2023
De Sleuteldrager is een mooie mix tussen verschillende genres. De hoofdpersoon, Finlay Reid, is een Schotse rechercheur Moordzaken. Op het moment dat we kennis met hem maken, heeft hij sinds enkele maanden een gave: hij kan doden, zogenaamde Halfwegen, zien. Hiermee is hij een Kai. Hij wil hier niks van weten. Zoals een detective langzaam een moordmysterie oplost, komt hij ook langzaam in het reine met zijn gave.

In de loop van het verhaal wordt duidelijk dat er goede en slechte Kai zijn. Daarnaast zijn er ook dóde Kai, zogenaamde Mara, die hun gaven hebben behouden en hiermee veel schade (kunnen) aanrichten. Als detective moet Finlay aan de slag met een moord, waarbij duidelijk wordt dat er heel veel speelt in de wereld van Kai, Halfwegen en Mara's.

Er worden verschillende personen gevolgd, en dan ook nog in verschillende tijden. Vooral dat laatste is soms even wennen. Je zit dan ineens in het verleden en daarna weer in het heden. Als je niet zo goed bent in schakelen, kan dit lastig zijn.

Het is een prettig leesbaar boek. De erotische scenes hadden wel iets minder diep omschreven gemogen wat mij betreft. Gelukkig zijn het er niet al te veel. Het verhaal is aan het einde van het boek helaas niet af. Ik ben benieuwd naar het vervolg, waarin hopelijk ook wat meer informatie komt over het ontstaan de wereld van de Kai's, Mara's, en Halfwegen. Hoe wordt bepaald wie een Kai wordt?

Conclusie: mooi boek, goed leesbaar, wacht met spanning op vervolg.

Ik las dit boek in het kader van de Boekentoer.

Meer recensies van AnnekeT