Aangrijpende en intrigerende autobiografie

AnnekeT 22 juni 2024
In 'Wat is haar naam?' gaat de auteur op zoek naar het verband tussen haar familiegeschiedenis en haar verlatingsangst, haar gestrande liefdesrelaties en het altijd aanwezige gevoel er niet te mogen zijn. Het wordt een zoektocht naar het intergenerationele trauma in de vrouwenlijn van de familie.

In dit boek wordt duidelijk dat wat in het verleden gebeurd is door kan werken in de toekomst. Dat hoeft niet per sé iets te zijn wat in je eigen leven gebeurd is, maar kan ook vanuit ouders of voorouders komen. In dit verhaal werkt het oppakken van de auteurs joodse opa en oma door. De dochter, die gered wordt door een buurvrouw, wordt vervolgens christelijk opgevoed. Als ze er later achter komt dat ze joods is, heeft dit uiteraard gevolgen. En die werken weer door in het leven van de auteur.

Ik vond de zoektocht van de auteur pakkend en boeiend. Naast de geschiedenis, leer je ook over familieopstellingen en andere zaken. Ik vind het ook mooi dat de auteur haar joodse achtergrond met vallen en opstaan steeds beter leert kennen.

Waar ik in het begin wel aan moest wennen, is dat er geen hoofdstukken zijn in de traditionele zin. Verschillende stukken worden wel onderbroken door een gestileerd hartje.

Ik raad dit boek zeker aan.

Ik las dit boek in het kader van de Facebookgroep Boekentoer.

Meer recensies van AnnekeT