Alleen op de wereld

AnneliesLeest 23 september 2024
Remi werd jaren geleden als baby gevonden door Jérôme Barberin in de straten van Parijs. Jérôme, vastbesloten om een mooie beloning op te strijken, neemt het kind mee naar huis en noemt hem Remi.

Jaren gaan voorbij en terwijl Jérôme in een verre stad werkt, wordt Remi opgevoed door moeder Barberin. Remi wentelt zich in de liefde van zijn pleegmoeder en wordt dan ook ruw uit zijn droom geschud wanneer Jérôme na jaren weer terugkeert naar huis.

Remi moet weg. Bij toeval ontmoet Jérôme, Vitalis -een reizende artiest- die aanbiedt om de zorg van Remi op zich te nemen. Zonder enig afscheid te kunnen nemen van zijn pleegmoeder, wordt Remi overgeleverd aan zijn nieuwe meester.

Maar Vitalis blijkt de slechtste nog niet te zijn. Samen met zijn aapje en drie honden vertonen ze kunstjes en shows om zo geld op te halen om van te leven. Vitalis ontfermt zich over Remi en geeft hem de nodig levenslessen mee.

Wanneer Vitalis door een stomme onenigheid wordt gearresteerd door de politie en in de gevangenis belandt, is Remi weer alleen op de wereld.

Ik kreeg deze klassieker aangeraden door een mede-bookstagrammer. Ik had eerder zelfs nog nooit van Alleen op de wereld gehoord. Onvoorstelbaar. Deze kon echt niet aan mijn kast ontbreken.

Het ganse verhaal heeft me aangenaam verrast. Ik werd meegesleept in het leven van Remi. De zoektocht naar liefde en familie, en hoe die steeds weer ruwweg van hem werd afgenomen.

Hoe hij steeds dapper en eerlijk blijft, en blijft geloven in geluk. Want dat is immers het enige waar hij hartstochtelijk naar verlangd.

Een prachtig, ontroerend en enorm sterk verhaal. Ik ben zo blij met deze ontdekking en kan hem alleen maar aan iedereen, jong en oud, aanraden. Alleen op de wereld, een pareltje om te koesteren.

Meer recensies van AnneliesLeest