Black

AnneliesLeest 30 september 2024
Sinds de jonge Mavela optrekt met de bende The Black Bronx in Brussel voelt ze zich de koning te rijk. Geen saaie dagen meer op school, maar wel opwinding bij elke overval en elk gevecht. Dat ze zich steeds verder in nesten werkt, lijkt haar te ontgaan. Haar leven is nu hier, in de jeugdbende bij haar vrienden.

Maar wanneer ze verliefd wordt op Marwan, een lid van de bende de 1080'ers weet ze niet helemaal goed hoe dit aan te pakken. Ze weet immers heel goed wat haar te wachten staat als The Black Bronx dit ontdekken…

Black was een voor mij onbekend verhaal van Dirk Bracke. Toch voel je aan alles dat het een boek van zijn hand is. Of het nu later of vroeger in zijn carrière geschreven werd, Dirk Bracke heeft zich al zijn boeken eigen gemaakt.

In Black worden we meegevoerd in het leven van Mavela en Marwan. Beide zitten vast in hun bende en zien hier geen graten in tot dat ze verliefd worden. Maar niet alleen hun dagelijkse leven lijkt sterk op elkaar, ook hun achtergrond is gelijkaardig.

De gezinnen van beide tieners vluchtten naar België om hun kinderen een beter leven te geven. Maar ondanks dat de ouders in hun thuisland een hoog diploma hadden, vinden ze hier nergens werk. Van jong af aan, groeiden Mavela en Marwan op met het idee: 'Zolang onze huid zwart is kunnen we hier nooit iets worden.'

Dirk Bracke weet deze realistische situaties op een duidelijke manier te beschrijven waardoor je een inzicht krijgt in de wanhoop van deze tieners. Ze voelen zich geen deel van de maatschappij, voelen zich uitgesloten en besluiten wanhopig hetgeen te nemen waar ze denken recht op te hebben.

Black is een hard, heftig en choquerend verhaal over racisme, jeugdbendes, geweld en seksueel misbruik. Een verhaal dat mijn ogen ver wist te openen en me toch wel even met mijn mond vol tanden zette.

Meer recensies van AnneliesLeest