Eye opener

AnneliesLeest 27 mei 2024
David heeft altijd een zwak voor games gehad. Vroeger kon hij zijn neurotisch kantje kwijt in The Sims, maar nu, nu is er het realistische Mundis videogame.

Wanneer zijn vrouw Melanie 's avonds naar haar werk als nachtverpleegkundige vertrekt, zet David zijn VR-bril op en dompelt hij zich onder in het nachtleven van Mundis. In Mundis kan hij zijn wie hij wil. In Davids geval, een zelfzekere knappe bankdirecteur. Hij ontmoet er Lauren en wordt al snel verliefd op de knappe verschijning.

Maar hoe verder David zich verliest in Mundis, hoe verder weg de realiteit komt te staan. Grenzen vervagen en de virtuele wereld en de realiteit lijken in elkaar over te lopen. Kan David alle chaos overzien vooraleer het te laat is?

Björn Joos schreef met De familietrofee zijn debuutroman, en wat voor eentje.

Ik en technologie, dat is zo'n beetje als water en vuur. Ik snap er niets van en eigenlijk wil ik er ook niets van snappen. Wat maakt dat De familietrofee voor mij een enorme eye opener was. Ik viel van de ene verbazing in de andere wat VR betreft. Björn Joos benadrukt feilloos de pijnpunten van de ziekte van deze tijd, hoe veel mensen, net zoals David, zich verliezen in een 'valse werkelijkheid'.

De familietrofee is een echte page turner. Het was mij haast onmogelijk om het boek weg te leggen. Continu werd ik geprikkeld om meer te weten te komen, te weten hoe David het nog meer ging verprutsen en zich nog dieper in de miserie zou steken. Ik werd helemaal opgeslokt door het verhaal en betrapte mezelf er meermaals op David terecht te wijzen.

Björn Joos schreef met De familietrofee een bijzonder krachtig en waardevol debuut. Een verhaal dat vele mensen de ogen zal openen en hopelijk terug zal brengen naar de werkelijkheid.

Meer recensies van AnneliesLeest