De zussen achter de muur

AnneliesLeest 16 september 2024
Wanneer Berlijn van de ene dag op de andere wordt verdeeld, en de Muur wordt opgetrokken, worden de tweelingzussen Jutta en Karin van elkaar gescheiden. Karin bevindt zich door een stom toeval aan de verkeerde kant van de Muur en zit onherroepelijk vast.

De Sovjetregering laat niemand in of uit Oost- Berlijn en ook alle contact met West-Berlijn is ten strengste verboden.

Jaren gaan voorbij zonder enig contact tussen de twee zussen. Karin bouwt een leven op onder het strenge Sovjetregime en wordt tegen alle verwachtingen in verliefd.

Maar als Jutta een verborgen weg door de Muur vindt, worden de twee zussen eindelijk herenigd. Maar het gevaar van de Stasi dreigt overal. Vlucht Karin mee met Jutta naar West-Berlijn voor het te laat is?

Mandy Robotham schreef met De zussen achter de muur een sterk historisch onderbouwd verhaal, bomvol feitelijke gebeurtenissen, op zo'n vlotte en meeslepende manier gebracht dat je alleen maar kan verder lezen.

Robotham weet het verhaal van Jutta en Karin –twee moedige vrouwen- op zo'n beeldende en levensechte manier te brengen dat ik het gevoel had haast zelf voor een muur te staan. Beklijvende situaties zorgden voor een sterk gevoel van onmacht bij mezelf, waardoor ik dan alleen maar meer bewondering kreeg voor Jutta en Karin. Die met gevaar voor eigen leven weigerden zich te onderwerpen aan een politieke situatie.

Een krachtig verhaal over de liefde tussen twee zussen en hoe het beste te maken van elke situatie. Knap, mooi, beklijvend…top! Enorm genoten van dit prachtige verhaal.

Leuk weetje, ik ben geboren op 9 november 1989. De dag dat…jawel, de Muur gevallen is.

Meer recensies van AnneliesLeest