Ik zie je aan de overkant

AnneliesLeest 30 september 2024
Nijmegen, september 1944

Antonia werkt zich tussen de bommen door naar haar patiënten, waar ze als verloskundige de vrouwen helpt om hun baby ter wereld te brengen. Tegelijkertijd werkt haar dochter Hanna als verpleegster is het hospitaal, en wordt zo dagelijks geconfronteerd met de gruwelen van de oorlog. Haar zus Claar, zit dan weer in het verzet. Gevaarlijke opdrachten worden aan haar toevertrouwd, maar wanneer de spanning in Nijmegen stijgt, lijkt alles onherroepelijk fout te lopen…

Samen met de hoofdpersonages moeder Antonia en haar dochters Claar en Hanna, en Amerikaanse soldaat Walter tel je af vanaf 6 dagen voor Operatie Market Garden.

Je wordt meegesleept in een sterk historisch onderbouwd verhaal. Een verhaal waarin Brenda Meuleman je als lezer zoveel mogelijk feitjes over Operatie Market Garden wilt meegeven, maar zonder dat het te stijfjes of langdradig wordt.

Het verhaal wist me héél erg te boeien, deels door de verschillende verhaallijnen die aan bod komen. Maar ook net die verschillende perspectieven zorgden voor een gemis aan uitwerking en diepgang. De verhaallijnen werden voor mij gewoonweg wat te groots gehouden.

Dat haalt niet weg, dat ik enorm genoten heb en gefascineerd was van begin tot einde. Het blijft een belangrijk stukje geschiedenis, en als dat dan netjes in een boeiende roman gegoten wordt, is dat alleen maar een extra puntje waard.

Meer recensies van AnneliesLeest