Liften naar de hemel

AnneliesLeest 07 oktober 2024
Een half jaar nadat de zestienjarige Quintin ontslagen werd uit een jeugdinstelling, gaat zijn gedrag wederom de verkeerde kant op. Ten einde raad sturen zijn ouders hem naar Canada waar hij terecht komt in een streng religieus gezin. Onder de ogen van God staat Quintin voornamelijk in voor allerlei klusjes om en in het huis. Op enige warmte of liefde hoeft hij niet te rekenen.

Na enige tijd wordt Quintin uitbesteed aan boer Fletcher, waar diens strenge en harde aanpak ervoor moeten zorgen dat Quintin terug op het rechte pad raakt.

Canada lijkt alles te zijn wat Quintin niet nodig heeft. Maar zal hij sterk genoeg zijn om deze erbarmelijke omstandigheden te doorstaan? Of zal hij onvermijdelijk breken onder de harde hand van zijn gastgezinnen?

Ik keek ongelooflijk hard uit naar het nieuwe boek van Lex Paleaux, en die hoge verwachtingen, die heeft hij meer dan ingelost.

Ik hou van zijn herkenbare schrijfstijl. Puur, eerlijk en onomwonden. Lex Paleaux schrijft zonder enige tierlantijntjes en poëzie. Net dat, maakt dat het verhaal zo onverbloemd weet binnen te komen.

Vanaf pagina één werd ik volledig meegenomen in het verhaal. Een echte opbouw is er niet, maar dat heeft dit verhaal ook niet nodig. Enkele zinnen zijn al genoeg om dit verhaal in een enkele leessessie van begin tot einde uit te lezen. Een echte page-tuner, onmogelijk om weg te leggen.

Zoveel emoties en gevoelens komen aan bod in Liften naar de hemel. Hoe Quintin zich niet gehoord voelt, in de steek gelaten, angstig en eenzaam. Hoe omstaanders hem in een hokje willen duwen, dat hem nooit zal passen. Hoe hij alleen maar verlangd naar wat liefde en warmte. Warmte en rust die hij vindt in zijn muziek van Meat Loaf en Queen, maar die ten strengste verboden is. Hoe hij gevangen zit in de 'wil' van God en wegkwijnt verlangend naar meer.

Aangrijpend, heftig, rauw en meeslepend. Liften naar de hemel is een sterk verhaal, vol krachtige emoties en verlangens. Een verhaal over pure, eerlijke vriendschap, dat onvermijdelijk onder je huid kruipt en daar stevig blijft zitten. Een verhaal dat je na afloop alleen maar kan omhelzen en alle warmte geven die je in je hebt.

Meer recensies van AnneliesLeest