Middernacht in de kerstboekwinkel

AnneliesLeest 07 oktober 2024
Nadat vorige kerst Carmen aangenaam verraste, lijkt het deze kerst alleen maar op een ellendig scenario af te lopen. Ze woont nog steeds bij haar zus Sofia in het souterrain, maar wordt 'vriendelijk' verzocht om een ander onderkomen te zoeken. Na een fikse ruzie vertrok haar grote liefde Oke naar Brazilië. De zaken in de boekenwinkel gaan nog steeds slecht en tot overmaat van ramp wordt deze ook nog eens gebruikt als filmlocatie voor een schreeuwerige kerstfilm.

Carmen ziet door het bos de bomen niet meer. Maar nogmaals is het de oude Mr. McCredie die haar gedachten kan betoveren en zo de hoop op een magische kerst toch niet helemaal verloren lijkt te zijn…

Jenny Colgan neemt je mee in het jaar van Carmen na vorige kerst. Vanaf januari leef je mee, voel je mee en heb je vooral veel medelijden met Carmen. Want wat die vrouw ook doet, het lijkt alsof ze steeds het onheil over zichzelf afroept.

Dat zorgt dan uiteraard voor tal van gebeurtenissen doorspekt met fijne humor. Maar ook warmte en vriendschap zijn een mooie rode draad in Middernacht in de kerstboekwinkel.

Er worden enkele nieuwe personages geïntroduceerd, maar het zijn voornamelijk de gekende personages van het vorige deel die aan bod komen en verder uitgediept worden. Ik ben en blijf absolute fan van de oude Mr. McCredie. En zijn boekenwinkel. Een boekenwinkel kan toch ook tellen als personage?

Wat ik wel héél erg jammer vond, is dat gesproken wordt over een bijzonder boek in Middernacht in de kerstboekwinkel. Na wat opzoekwerk, blijkt dit verhaal niet bestaan. Moest het boek wel hebben bestaan, zou dat een mooie meerwaarde aan het verhaal gegeven hebben. Een gemiste kans.

Middernacht in de kerstboekwinkel is een enorm vlot, aangenaam, leuk en lief verhaal. Een fijne Jenny Colgan met een tikkeltje kerstvibes en héél veel liefde.

Meer recensies van AnneliesLeest