Middernachtbibliotheek

AnneliesLeest 15 oktober 2024
Nora dacht dat ze dood was. Maar het universum geeft haar nog een kans. Een kans om alles overnieuw te doen, om beslissingen ongedaan te maken en andere keuzes in het leven te maken. Haar vertrekpunt is de Middernachtbibliotheek, de plaats tussen leven en dood.

Elk boek dat Nora openslaat is een ander leven, een ander leven dat ze daadwerkelijk mag leven. Voor een tijdje alleszins. Tot ze het leven vindt dat haar past als een tweede huid. Gaandeweg Nora meer en meer levens uitprobeert, wordt het steeds moeilijker om te onderscheiden wat net nu hetgeen is, dat haar leven de moeite waard zou maken. Wat maakt een leven, HET leven?

Ik luisterde de Middernachtbibliotheek van Matt Haig.

Wat als? Is een beetje de rode draad in dit verhaal. Wat als ik een andere keuze had gemaakt? Wat als ik harder mijn best had gedaan? Wat als ik meer van hem gehouden had? Wat als, wat als…

Een vraag die we ons allemaal wel eens stellen. Maar Nora, zij krijgt een tweede kans, een herkansing om keuzes anders te maken. Matt Haig laat je op deze manier meekijken naar de werkelijke waarde van het leven, hoe keuzes je leven beïnvloeden, maar niet teniet doen.

Hoe niets perfect is, en ook niet kan zijn. Hoe moeilijk het is om te aanvaarden, niet te vergelijken met anderen en gewoon simpelweg te genieten.

Ik luisterde vanaf het begin heel erg geboeid, maar gaandeweg raakte ik mijn interesse wel wat kwijt. Het verhaal bleef mooi en bijzonder, maar anderzijds was het ook telkens weer een beetje van hetzelfde. Ook het einde, was voor mij net te voorspelbaar.

De Middernachtbibliotheek is een bijzonder verhaal over het leven, een verhaal dat je meeneemt en aan het denken zet.

Meer recensies van AnneliesLeest