Mooier als ik lach

AnneliesLeest 23 september 2024
De bijna dertigjarige Steffie werkt bij een glossy tijdschrift en woont samen met een vriendin op een etage in Amsterdam. Maar waar haar vriendinnen steeds verder lijken te staan in hun leven, lijkt het of Steffie alleen maar ter plaatse blijft trappelen. Als haar vriendin wil gaan samenwonen met haar vriend, en Steffie vriendelijk de deur wijst breekt er wat in Steffie.

Het wordt tijd om haar traumatische relatie uit het verleden onder de loep te nemen. Maar dat in combinatie met een gooi naar een promotie die ze alleen maar kan verdienen door een steengoed artikel over daten, lijkt toch wat teveel van het goede…

Ongelooflijk maar waar, Mooier als ik lach is het debuut van Florence van de Haar.

Kruip samen met Florence van de Haar mee in het hoofd van hoofdpersonage Steffie en laat je onderdompelen in tal van emoties. Voel je samen met Steffie eenzaam en onzeker, maar zet voor de buitenwereld steeds een blij gezicht op. Volg mee Steffie's gedachten maar zeg nooit wat je echt denkt. En als belangrijkste, hou ten allen tijde de schijn hoog.

Voorgaande is de rode draad in Mooier als ik lach. Meeslepend, puur en uit het leven gegrepen. En ondanks er toch wel wat grappige situaties en humor in het verhaal verweven zijn, schreeuwt het ganse verhaal toch voornamelijk kwetsbaarheid uit.

Het is dan ook niet vreemd, dat ik het verhaal emotioneel héél erg sterk vind, en dat het me meerdere keren wist te raken. Zo mooi, zo echt.

Mooier als ik lach is een verhaal over je best doen en geen erkenning krijgen, over mannen zonder respect, over de hoop op vergeten, over loslaten en bovenal over jezelf terugvinden en je eigen pad te durven volgen.

Meer recensies van AnneliesLeest