Over tijd

AnneliesLeest 09 september 2024
Nadat haar ouders haar de rug toekeerden neemt de zestienjarige Dorien haar intrek in een tehuis voor tienermoeders. Ze beweert tegen iedereen niet te weten wie de vader van het kindje in haar buik is, maar in werkelijkheid schaamt ze zich diep. Alleen bij haar oudere broer Lucas vindt ze een schouder om op uit te huilen.

Hoe makkelijk Dorien het ook verwacht had om tienermoeder te zijn, hoe harder het tegendeel wordt bewezen wanneer haar dochtertje Aïsha geboren wordt. Dorien verlangd terug naar haar jeugd, haar onbezorgdheid tijdens het flirten met jongens, het doen waar en wanneer ze er zin in heeft…

Wanneer Dorien dolverliefd wordt op Martin, en een relatie met hem aangaat, doet ze er alles aan om de waarheid te verhullen. Maar een kind verstop je niet zomaar voor de wereld.

Ik las als tiener enorm veel boeken van Dirk Bracke, maar Over tijd las ik nog nooit.

Je wordt meegesleept in het verhaal van Dorien die ongelukkig zwanger raakt op jonge leeftijd. Hoe ze het ene moment droomt over haar kindje, en het andere moment haar kind verafschuwt. Hoe alles in gedachten veel makkelijker leek dan het uiteindelijk blijkt te zijn.

Hoe het verlangen naar onbezorgdheid de overhand neemt, en grote keuzes onvermijdelijk zijn. Hoe Dorien het ene moment een kind is, en het andere moment een moeder. Hoe twijfels en verdriet altijd aanwezig zijn en hoe zelfstandig worden er heel anders uitziet dan hoe je het je ooit voorstelde.

Over tijd is een knap, aangrijpend en sterk verhaal over een onverwachte tienerzwangerschap, gebaseerd op echte, eerlijke ervaringen.

Meer recensies van AnneliesLeest