Slow productivity

AnneliesLeest 24 juli 2024
Cal Newport is geen onbekende als het gaat over advies op vlak van focus, concentratie en de invloed van digitalisering in onze huidige samenleving. Dit boek is hierin zeker niet anders.

Met dit boek wil Cal Newport ons duidelijk maken dat we gerichter moeten leren denken over wat 'productiviteit' in de kennis sector is. Vooral dat we moeten leren zoeken naar ideeën waarvan het uitgangspunt is dat de ervoor te leveren inspanningen duurzaam en aantrekkelijk zijn voor de mensen die ze moeten uitvoeren. Langzame productiviteit is bovenal een pleidooi om afstand te nemen van de krankzinnige drukte van alledag.

Het boek is opgebouwd in twee delen. Eerst krijg je een algemeen inzicht in Cal Newport's visie, waardoor je gemakkelijk mee bent in de context van dit boek. In het tweede deel lees je over de drie basisprincipes van de slow productivity filosofie, de theoretische onderbouwing ervan en concreet advies.

Het eerste deel leest vlot en je wordt goed ondergedompeld in de materie. Het tweede deel vond ik zelf wat dubbel. Enerzijds is het interessant en verhelderend dat Cal Newport zijn filosofie uitlegt aan de hand van verhalen en gewoonten van wetenschappers, kunstenaars, enz. Echter, anderzijds brengt het niet altijd evenveel waarde vind ik.

Dit boek is vooral gericht op een bepaald doelpubliek, mensen met een behoorlijke hoeveelheid autonomie, waarbij de vrijheid bij het selecteren en organiseren van je inspanningen groot is. Voor mezelf is dit grotendeels wel van toepassing en heb ik hier wel enkele kleine tips uitgehaald, wat sowieso een win is. Ik denk echter dat je hier nog meer kan uithalen als je in de uitvoering van je job echt helemaal je eigen baas bent.

Meer recensies van AnneliesLeest