Wat je weten moet

AnneliesLeest 27 mei 2024
Nadat Lea een punt zette achter haar relatie met Jorge, vlucht ze samen met hun dochter Alice naar de Provence. In het vakantiehuis bij haar moeder denkt Lea samen met Alice veilig te zijn. Maar in werkelijkheid is Lea doodsbang. Lea's angst maakt haar boos en iedereen die te dicht in haar buurt komt moet het ontgelden.

Maar wanneer Lea ook in de Provence geen veilig nest meer vindt, scheert ze er met Alice op de achterbank vandoor. Recht de angstaanjagende zwarte nacht in.

Na het bloggersevent bij Uitgeverij Vrijdag over de lancering van Tine Bergens nieuwste boek was ik enorm getriggerd om zo snel mogelijk aan het verhaal te starten. En oh boy, wat een verhaal.

De proloog van Wat je weten moet zet meteen de toon. Een beklijvend gevoel dat het ganse verhaal aanhoudt, maar naarmate het einde dichterbij komt tot een hoogtepunt klimt.

Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Lea. Als lezer kruip je mee in haar gedachten en herinneringen. Je voelt hoe Lea verdwaald in haar eigen hoofd, hoe wanhoop en angst haar dreigen te verzwelgen en hoe moeilijk ze het heeft om te blijven volhouden, te blijven trappelen. Hoe Lea in al haar radeloosheid op zoek is naar zichzelf, wie ze werkelijk is of wat er nog van haar overblijft. Hoe alles liefde kan zijn, maar hoe liefde soms niet genoeg is.

De korte zinnen en hoofdstukken zorgen voor een enorm vlot leestempo. Even een avondje stevig doorlezen en het boek is uit. Maar geloof me, Wat je weten moet wil je gewoonweg niet wegleggen, die lees je in één leessessie uit. Een thriller die leest als een spannende roman, met een onverwacht en schokkend plot. Een wending die ik uit de verste verte niet zag aankomen.

Tine Bergen deed het weer. Ze schreef met Wat je weten moet een beklijvend, aangrijpend, heftig en hartverscheurend verhaal dat nog een tijdje zal blijven nazinderen.

Meer recensies van AnneliesLeest