Intrigerende inkijk in het leven in een jeshiwe

Annelin 10 juni 2024
'Het beloofde leven' is een semi-autobiografische roman van Femmetje de Wind. In dit verhaal volgen we een Nederlandse jonge vrouw die voor een jaar naar een Jeshiwe (een meisjesschool voor bekeerlingen tot het Jodendom) in Israël gaat. Voor de liefde wil ze zich bekeren tot het orthodoxe Jodendom.

Haar Amsterdamse studentenleven verandert in een afgezonderd leven vol Joodse regels, tradities en voorschriften. De schrijfster weet duidelijk waar ze over heeft. De Herbreeuwse woorden vliegen je om de oren, gelukkig zit er een verklarende woordenlijst achterin het boek. Toch dragen die woorden bij aan het scheppen van een voor ons zo onbekende wereld. Dit boek biedt een interessante inkijk in het leven van een jonge bekeerling die in een jaar op een Jeshiwe zichzelf kwijtraakt zichzelf weer terugvindt.

Het bijzondere aan dit boek is dat het heel fijn leest, maar dat het ook een leerzaam boek is over het orthodoxe Jodendom. De informatie zit naadloos verweven in een intrigerende verhaallijn met een mooie karakterontwikkeling van de hoofdpersoon en een sterk stukje liefdesverhaal. Aanrader, ook als je niets met religie hebt. Je waant je even in een wereld waar wij ons haast geen voorstelling van kunnen maken.

Meer recensies van Annelin